.

.

måndag 20 december 2010

Igelkottens elegans

Det blev verkligen en sällsam upplevelse att läsa Igelkottens elegans av Muriel Barbery. För mig krävdes det att komma en bra bit in i boken innan jag tyckte att den var bra. Början var fylld av ord och beskrivningar som blev ganska ointressanta för mig. Jag hade svårt att ta till mig en tolvårig flicka där orden var en vuxen kvinnas. Trots att beskrivningarna var poetiska och filosofiska så grep de inte tag i mig alls. Så kom jag igenom halva boken och det bara öppnade sig. Där blev jag helt betagen i orden och de livsöden som utspelar sig. Den dolda passionen. Rädslor. Vänskap och kärlek. Hemligheter. Ödet. Någonting hände när jag kom halvvägs in i boken som gjorde den till en fantastisk annorlunda läsning. Jag är glad att jag inte slutade läsa i början av boken för tänk vad jag hade gått miste om.

8 kommentarer:

  1. Tjoho!
    Den ligger i min lilla hög av pocketböcker bredvid sängen och bara väntar på att bli läst.

    SvaraRadera
  2. Nilla:
    Hej där, vad kul att höra av dig!
    Skulle vara kul att höra vad du tycker om den.

    SvaraRadera
  3. Håller helt med dig i din bild av boken. Så var det för de flesta av oss i gruppen men det var någonstans efter halva boken som jag blev helt förälskad.

    Bästa boken i år för mig :)

    SvaraRadera
  4. Intressant att fler upplevde boken på samma sätt som jag. Andra halvan var verkligen helt betagande. Absolut en av mina favoriter också.

    SvaraRadera
  5. Har verkligen hört många åsikter om denna bok, kanske ska ta och läsa den själv?

    SvaraRadera
  6. Jag beundrar dig/er/de som orkar hänga kvar tills man kommer in i en bok. Jag ger upp om jag inte fastnar på EN GÅNG

    SvaraRadera
  7. Den boken ser jag fram emot att få läsa. Snart.

    Kram

    PS. Du har en award att hämta hos mig! :)

    SvaraRadera
  8. My Myself and I:
    Det är nog en bok som man kan tycka väldigt mycket om eller inte alls. Det är kul att höra hur andra upplever den.

    Malin, Costa Brava:
    Jag är hopplös på andra hållet. Jag måste läsa vidare i hopp om att boken ska bli bättre. Den har ju trots allt blivit utgiven ;)

    Nina:
    Det ska bli kul att höra vad du tycker om boken.
    Tusen tack för awarden! :)
    Kram!

    SvaraRadera