.

.

torsdag 5 januari 2012

Nära dig


Jag har läst Nära dig av Joanna Björkqvist. Underbara Joanna som jag beundrar oerhört, bland mycket annat, för hennes enorma driv och mod när hon gav ut sin bok själv på eget förlag. Mer om och med henne kan ni läsa på hennes fina blogg Joannas universum.

Det är en berättelse om  livets alla vedermödor blandade med glädjen och den stora kärleken som ett nyfött barn för med sig. Sagas första tanke på BB är att ringa sin mamma för att berätta om det nya lilla livet som kommit till världen, något som är omöjligt då Sagas mamma dog i en bilolycka när Saga var tonåring. En varm och helt ny relation mellan Saga och hennes döda mamma byggs långsamt upp då Saga får några dagböcker som hennes mamma skrev under Sagas första år i livet. Saga läser ur dem en dag i taget för att uppleva samma dag som hon själv befinner sig i, genom sin mammas ögon under samma dag trettio år tidigare. Efterhand så avslöjas hemligheter i dagböckerna som får Saga att ifrågasätta allt hon trott på. Saga upplever, precis så som många nyblivna mammor gör, mycket ångest i allt det nya och hennes rädslor blir periodvis nästan ohanterliga. Som nybliven förälder, med allt som det innebär och i sällskap med moderns ord från de trettio år gamla dagböckerna måste Saga omvärdera och hitta nya vägar i livet. Våga ta steget ut i något helt nytt.

När jag läser sista sidan i boken så inser jag att jag kommer att sakna Saga, hennes mamma och alla runt omkring henne. Det känns sorgligt att inte få finnas i deras närhet längre.

8 kommentarer:

  1. Kanske får vi läsa en uppföljare om Saga, vem vet ;)

    Jag läste oxå Nära Dig för ett litet tag sedan.

    SvaraRadera
  2. Joanna är verkligen en sann inspiration för oss alla som skriver och drömmer om att en dag hålla vår egen bok i handen. Hon och alla andra egenutgivare visar att genom att ta saken i egna händer kan drömmar bli verklighet. Inspirerande! :)

    Vad bra att du påminde mig för jag hade ju tänkt lägga in en beställning av hennes bok nu i början av året. Ser fram emot att få krypa ner under filten framför brasan, med en kopp te och läsa jag också. :)

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Jag läser den just nu, har bara några sidor kvar =)

    SvaraRadera
  4. Åh, jag kan knappt bärga mig tills jag också får läsa den. Har den i min ägo, men måste först läsa färdigt den boken jag håller på med just nu...

    SvaraRadera
  5. Ser fram mot Nära dig:-)

    Kramar

    SvaraRadera
  6. Duktiga tjejen:
    Ja det är ju faktiskt möjligt! :)
    Jag läste på din blogg vad du skrev om boken.

    Lotta:
    Hon är duktigt och en otrolig inspiration.

    Du måste läsa den, det är en mysig feelgoodhistoria. Sådana kan man aldrig läsa för många av.
    Kramar!

    Andra intryck:
    Det skulle vara kul att höra vad du tycker om den :)

    Fruntimmerslivet:
    Vad härligt! Hoppas att du också gillar den.

    Ebba:
    Det kan jag verkligen förstå :)
    Kramar!

    SvaraRadera
  7. Vad kul att sitta på ett hotellrum i Florida och upptäcka att du läst ut boken! Så härligt att höra att jag inspirerar och ännu roligaratt du kommer att sakna Saga & de andra! Kram!

    SvaraRadera
  8. Joanna:
    Vad kul att du sitter i ett hotellrum i Florida och läser om vad jag tycker om din bok, vilket är väldigt, väldigt mycket! :)
    Kram!

    SvaraRadera