.

.

måndag 16 maj 2011

En shot till tack


Jag har läst En shot till tack av Maria Engelwinge. Jag måste erkänna att jag var smått förfärad när jag såg trailern för boken första gången. Det kändes som om innehållet var lite för mycket för mig helt enkelt. Den innehåller mycket sex, så har man svårt för det kanske inte denna boken är rätt val. Men klarar man av den ganska råa tonen så är det en mycket bra bok. Här finns det rikligt med droger, alkohol och ganska cyniska människor. Allt har dock en mening. Det känns inte som om det är skrivet för att öka försäljningen eller för att vara provokativt. Allt hänger ihop i den viktiga röda tråden.

Det är en bok om några vänner och deras upplevelser tillsammans, en het sommar på Gotland . Mitt i allt det vackra och bland förväntansfulla turister som njuter av sin semester lever de sina liv. Mitt i den varma heta sommaren och bland alla fantastiska naturupplevelser, lurar andra känslor. Djupt nere, under allt det glättiga, finns det mörker som hotar att ta över. Där finns hemligheter, svek, längtan, rädsla och sorg. Alla känslor som omsorgsfullt en gång har gömts, kommer till slut obevekligt upp till ytan igen. Frågan om hur dessa känslor ska bemötas kryper allt närmare.

Jag tycker att Maria Engelwinge skriver fantastiskt bra och man dras in i berättelsen och in i Tanyas, Emmas, Patriks och Chrissas liv. Man bara måste få veta hur det ska gå för vännerna, när livet vänds upp och ner och alla nya känslor måste hanteras.

2 kommentarer:

  1. Maria:
    You are so welcome :)
    Det är du som har skrivit en sådan speciell och bra bok. Tack, för läsupplevelsen!
    Kramar!

    SvaraRadera