.

.

onsdag 28 november 2012

Gentilt

är ett ord jag har använt i mitt andra manus idag. Stavningen på det kändes inte helt självklar, men jag hittade rätt till slut.


Betydelsen är enligt Svenska Akademien och mitt syfte med ordet det här:

[GENTIL 1]
1) (ngt vard.om person med hänsyn till hans sätt att uppträda mot andra: värkligt fin; hänsynsfull, grannlaga, ridderlig; icke simpel l. småaktig l. knusslig, frikostig, "flott". Han kommer säkert inte att knussla, han vill gärna visa sig gentil. Det var värkligen gentilt gjort av honom. Här är det en Regel, att man skall vara gentil mot alla. ALMQVIST Kärlek 9(1816). Det der är ej gentilt, ej fint och hyggligt alls! HAGBERG Shaksp. 6: 270 (1849). NORDENSVAN Skuggsp. 11 (1884).

Det är spännande med ord. Nu börjar det bli färdigt i det här manuset också. Det mesta har fungerat bra och jag har funderat på lektörens synpunkter väldigt mycket den här gången. Råden är genomgångna och berättelsen tycker jag har blivit bättre med hjälp av dem. Nu finns det bara ett råd kvar, det som jag inte riktigt kan komma till avslut med. Jag tror ändå att det får bli på mitt sätt. För mig hör den delen hemma i berättelsen precis som det ser ut nu. Det kan säkert visa sig vara fel, men just nu känns det rätt för mig.

Dagens skrivtips handlar om hur man undviker writers block och att enda chansen att kunna bli utgiven överhuvudtaget är att sluta redigera och skriva om någon gång och istället skicka iväg sitt manus till förlag.  Det kunde inte vara mer sant. För man kan fastna i ändrandet och pillandet och aldrig bli färdig. De enda som blir utgivna är trots allt de som slutar redigera och vågar skicka vidare.

7 kommentarer:

  1. Ord, och speciellt betydelse av orden, är riktigt roligt.
    Bra skrivtips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra ord och inspirerande skrivtips kan man inte få för många av.

      Radera
  2. Spännande med ord och fördjupa sig i betydelser av dem.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Visst är det, ord är ju det som betyder allt när man skriver. Att hitta rätt ord i alla lägen.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Det är så sant som det är sagt. Jag tror dessutom att man kan råka redigera sönder sin egen röst om man inte drar i handbromsen någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det verkligen, man måste våga vara nöjd nog någon gång. Och sedan skicka iväg till förlag, eller vad man nu vill göra med sitt manus.

      Radera