.

.

tisdag 23 augusti 2011

Berättelsen om Pi


Jag har läst Berättelsen om Pi av Yann Martel.  Det var ett tag sedan jag läste den nu, men det är en bok som stannar kvar i sinnet. En annorlunda berättelse som fångade mig totalt. Här finns många intressanta tankar och funderingar kring religion. Och djur. För mig, som inte är och aldrig har varit särskilt intresserad av djurparker, så blev den här en klar ögonöppnare. Pi berättar om djuren i en djurpark på ett otroligt intressant sätt. På ett helt nytt sätt för mig. Nu tycker jag inte längre illa om djurparker som håller djuren instängda. Nu vet jag bättre. Hittills låter det mest som en faktabok men det är det inte. Långt ifrån.

Det är en berättelse om en indisk pojke som efter ett skeppsbrott hamnar i en livbåt tillsammans med en zebra, en orangutang, en hyena och en tiger. Det är en berättelse om förtvivlan, rädsla, hopplöshet och hopp. Om att överleva mot alla odds. Det är en otrolig historia som definitivt är något utöver det vanliga. Hur länge orkar man hålla sig levande. När blir det så plågsamt att det känns som en befrielse att få ge upp? Eller är det så att hoppet aldrig överger en människa? Jag tycker att det är en fantastisk berättelse. En som inte släppte sitt grepp om mig utan följde mig även när jag inte läste den. Sedan gör det inget att slutet kastar omkull allt man trott på och skapar en helt ny tanke. Vad var det egentligen som hade hänt?

5 kommentarer:

  1. Jag håller med dig, Anneli. Berättelsen om Pi är helt underbar! Jag läste den för några år sedan och fortfarande dyker den upp i mina tankar av och till.
    Så bra. Så fin. Så tänkvärd. Så hemsk.

    Jag avundas alla dem som ännu inte har läst den...

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset. När jag väl är klar med mitt eget skrivande ska jag läsa andras. Det törs jag inte under min egen process...

    SvaraRadera
  3. Låter som en väldigt bra bok. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  4. Jag läste den förra sommaren och tyckte också mycket om den. En verkligt annorlunda läsupplevelse.

    SvaraRadera
  5. Så underbart det låter med din läsupplevelse:-)

    För mig som inte läst boken kommer det ändå upp att själva idén till boken kanske grundar sig på - eller kom sig av den bibliska historien om "Jona i fisken buk" - en jättekort liten egen bok har han i bibeln på undefär 3 sidor bara. Det som är intressant med bibelns Jona är att han var så jävla arg på Gud!
    Kram

    SvaraRadera