.

.

lördag 27 augusti 2011

Stämning

Redigeringen går utmärkt. Lien går varm, men så gör också skrivandet. En hel del text har fått ge vika för annan. Men det känns bra. Helt rätt. Bitarna har hittat ännu bättre platser. Pusslet har fått ett större djup. Jag gillar det nya. Ögonöppnaren som lektörsutlåtandet är, känns så fantastiskt. Man behöver backa långt bort för att se. För att kunna läsa sitt manus med friska ögon och ett öppet sinne. Jag svävar fortfarande. Jag längtar efter att läsa igenom allt det nya i sin helhet. Det dröjer lite längre än. Än finns det en hel del att göra. Det blir inte någon ny berättelse. Inte alls. Jag möblerar bara om lite. Gestaltar lite mer. Tar bort onödig text. Förbättrar den som fungerar. Kan det här kallas för arbete. Nej, för mig är det ren glädje. Jag tänker njuta av den här berg- och dalbanan, som som kittlar mitt sinne så att jag mest vill dansa, så länge som jag kan. Dalarna åker jag förbi i en svindlande fart. Så tar jag mig uppåt och uppåt. Och så bär det av igen och jag skriver samtidigt som mitt inre vill sjunga. Snart har jag en ny version. En som snart ska få ta sig ut i den vida världen för första gången. Jag längtar.

Jag vill dela med mig lite av stämningen i boken. Den här musiken passar så bra i ett avsnitt som är mycket sorgligt. Ett avsnitt som får mig att gråta varje gång jag läser det. Ett som lektören också grät till. Den här musiken ger precis den rätta stämningen för den här delen i min berättelse. Jag vill ha ett soundtrack till min bok.

8 kommentarer:

  1. Känner igen lyckan du beskriver. Om man känner så när man skriver måste det väl innebära att man SKA skriva? Meant to be, liksom. Måste vara så.

    SvaraRadera
  2. Nilla:
    Så måste det vara. Jag känner att jag MÅSTE skriva. Det gör mig till en bättre människa. Meant to be? Definitivt! :D

    SvaraRadera
  3. Wow, du beskriver känslan så bra - goose bumps! Och musiken... jag tror jag börjar kunna föreställa mig din bok och jag är vansinnigt nyfiken på att läsa den.

    Jobba på... eller gläds och dansa vidare, menar jag :)

    Kram

    SvaraRadera
  4. Vad underbart det är att känna sådan lycka!!! Ska kanske ta tag lite mer i mitt eget skrivande idag :)

    SvaraRadera
  5. Vad härligt att det går så bra! Det ä ju bra att låta texten vila ett bra tag och sen se på den igen med nya ögon och nu har du även någon annans ögon att förlita dig på!

    SvaraRadera
  6. Vackra toner. Kanske de kommer till användning om det blir en ljudbok...

    SvaraRadera
  7. Åh - vad jag vill läsa din bok och höra musik till under tiden. Sååå nyfiken!
    Jag vill oxå gråta:-)
    Kramar

    SvaraRadera
  8. Annika:
    Det är verkligen en fantastisk känsla när skrivandet fungerar. Man försvinner in i en annan värld. En magisk värld.

    Jag gläds och dansar vidare :)
    Kram!

    My Myself and I:
    Det är galet härligt!! Klart du ska skriva lite och ta dig in i den magiska världen :)

    Trillingnöten:
    Jag svävar :) Det finns inget roligare än att skriva.

    GlimraSkimra:
    Det har du rätt i. Jag måste helt enkelt göra en ljudbok :)

    Ebba:
    Det skulle vara så häftig att få ha med musik till sin bok. Ja, jag kan ju bara hoppas på att den som läser berörs till tårar :)
    Kram!

    SvaraRadera