.

.

torsdag 27 december 2012

Ambivalent

angående morgonvanor vid ledighet. Jag älskar att gå och lägga mig på kvällen, att se den inbjudande sängen och veta att man har en god natts sömn framför sig framkallar mycket behagliga känslor. När barnen ligger och sussar sött i sina sängar och mammahjärtat kan slå lugna slag. Jag lägger mig sent och sover därför gärna länge, men när jag håller på att vakna och klockan börjar bli lite mycket blir jag ambivalent, ska jag fortsätta att sova och stanna kvar i den varma sköna sängen eller ska jag gå upp för att hinna göra allt det jag vill göra under dagen? Det är oftast ett svårt val tycker jag.

Nog med i-landsproblem.


Oj, vad fort juldagarna gick! Som vanligt hinner man knappt blinka innan det är över. Det är en intensiv period, dessutom med två födelsedagar i december mitt uppe i allt, så det känns faktiskt rätt skönt att återgå till det vanliga livet igen. Fast först ska vi välkomna det nya året, det känns extra trevligt att få göra i år efter att ha överlevt 21 december. Vilket jag faktiskt tog för givet att vi skulle göra, men i alla fall, det känns bra.

10 kommentarer:

  1. Ligg kvar i sängen! Det andra kan du fixa sedan!

    God fortsättning och Kram! Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland gör jag det men ibland vill jag bara upp och göra roliga saker. Livet är så kort så det kan vara svårt att välja ibland : )
      God fortsättning du också!
      Kram!

      Radera
  2. Jag älskar min säng och är en riktigt nattsuddare som nu t.ex klockan är halv tre och jag har inga planer på att gå o lägga mig! Så jag tycker du kan gott ligga kvar en stund till :) Kram Susanne!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är också en nattsuddare och har alltid varit. Då kan man behöva sova ut på morgonen då och då : )
      Kram!

      Radera
  3. Låter som att du har haft en både härlig och intensiv julhelg. Jag håller med dig att det är skönt att återgå till den vanliga även om jag tror vi behöver julen som avbrott i vardagen och en tid att umgås med nära och kära.
    Men, ligg kvar en stund vetja, njut av tystnad och stillhet. Eller fundera ut intriger till ditt manus. Det brukar jag göra när jag vaknar tidigt på mornarna :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så, en härlig men mycket intensiv december. Avbrottet och lovet är väldigt viktigt, bara man gör lagom mycket under det. Du har helt rätt i att många nya tankar runt olika manus kommer både i drömmar och när man precis vaknar. Därför fortsätter jag nog att ligga och dra mig på morgnarna : )

      Radera
  4. Känner igen mig :). Vaknade halv åtta i morse och fann ingen ro att stanna kvar. Jag tycker det är mysigt att komma upp först och pyssla med frukost i lugn och ro inan övriga familjemedlemmar börjar vakna. Sover de extra länge sätter jag mig i fåtöljen med datorn efter att jag gjort en brasa i spisen. Klarar mig med sex timmars sömn så, sist i säng - först upp :).
    Du verkar ha haft en hektisk men trivsam jul. Skönt med lite mer vardagliga bestyr och då förhoppningsvis lite mer skrivtid.
    God fortsättning <3!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Morgnar är inte alls min grej, tyvärr. På morgonen är det maken som pysslar här hemma. Det låter väldigt mysigt att få morgonen för sig själv. För mig är det sena kvällar som ger stillhet och ro. Då kan jag göra allt det som jag vill göra men inte hinner på dagarna. Det har varit en intensiv december med mycket lite skrivtid, så jag ser väldigt mycket fram emot att få skriva igen.
      Kram och god fortsättning du också!

      Radera
  5. Det går så fort! För fort ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det verkligen, tiden tycks rusa förbi!

      Radera