.

.
Visar inlägg med etikett TED talks. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett TED talks. Visa alla inlägg

tisdag 29 oktober 2013

En positiv refusering

hur ska man se på en sådan egentligen?


"The rejection slip the motion picture studio Essanay Film Manufacturing Company (1907-1925) sent screenwriters whose submissions were found wanting. Essanay is best remembered today for its series of Charlie Chaplin films."

Inte en sådan dum idé egentligen. Det är ju verkligen den här lilla förklaringen till en refusering som vi som skickar in våra manus önskar oss.

Jag fick en ännu bättre refusering idag. Det var på manus nummer ett. De skriver så här:
"Utgivningsgruppen har läst och diskuterat ditt manus och du får mycket bra betyg men för närvarande passar den inte in i vår utgivning. Jag önskar dig lycka till och hoppas att se boken utgiven på annat förlag i framtiden. Fortsätta att skriva för du gör det riktigt bra och lycka till!"

Klart man gillar det här förlaget. Klart man blir glad, klart man känner sig stolt över att någon tycker att det man skriver är bra, att det fungerar. Samtidigt är det ännu en refusering. Trist som tusan! Men sådant är livet.


Är det något jag är så är det envis, är det något jag verkligen vill och tror på så ger jag aldrig upp.


Så jag jobbar vidare, nu med manus nummer två. Och det finns faktiskt ett magiskt svar på hemligheten om hur man lyckas. Passion, hårt arbete, bli riktigt bra på något, fokus, driv på, utmana dig själv, betjäna, gör något någon annan vill ha, bra idéer och fortsätt alltid kämpa. 



Så det är bara att stå på!

lördag 7 januari 2012

Det ser ljust ut

i alla fall om man får tro på mitt horoskop.

The first half of the day could slip by in a fog, but that’s fine. Don’t pressure yourself to do too much today, because you really need some extra sleep and unstructured time. When the Moon moves into Cancer later this afternoon, you wake up and spring into action. Since it’s the beginnings of a Cancer full moon, this weekend could turn out to be pretty major for you. Stay tuned for exciting news in the next couple of days.

Det låter ju perfekt! Jag hoppas verkligen att det stämmer :) Jodå, jag var riktigt trött i morse. Äldsta sonen har haft två kompisar som sovit över och det tog en stund innan jag fick dem i säng  igår och ännu längre innan de verkligen somnade. Sedan vaknade vi alla sent i morse, utom maken som stack iväg för ett gympapass tidigare på morgonen. Men så somnade han flera timmar tidigare än vi andra också. Så det så! Sedan bjöd vi våra övernattande killars föräldrar på fika. Efter det tog vi en promenad, så jag piggnade definitivt till under eftermiddagen :) Nu är det bara resten som ska slå in, jag ser mycket fram emot de spännande nyheterna som ska komma till mig under de närmaste dagarna :D

Idag har jag också tagit till mig och sugit i mig inspiration från olika håll. Jag har inte skrivit idag heller, tyvärr men jag fastnade på en av mina favorit sidor TED Talks. Ett underbart ställe att få vara på kan jag upplysa om. Har man inget annat att göra eller om man söker inspiration så är det sidan att hänga på. Bland mycket annat hittade jag den här fantastiska kvinnan. Hon pratar om vad hon har lärt sig genom sitt skrivande. Hon utför sitt framträdande precis så avslappnat och härligt som jag själv skulle vilja göra, om jag någon gång ska prata inför människor. Jag gillar det hon säger, jag gillar hennes stil. Jag gillar henne helt enkelt. När jag lyssnade på henne så förstod jag plötsligt varför jag skriver om det jag gör, jag förstod varför mina berättelser kommer till mig. Illuminate the darkness. Visst är det coolt!