.

.

lördag 9 oktober 2010

Upprörd och glad

Denna stålande höstdag sitter jag och läser i Aftonbladets nättidning. Jag måste erkänna att jag ibland tvekar över varför jag gör det eftersom världen är fylld av jobbiga saker som händer varje dag. Så idag fylls ögonen ännu en gång av tårar. En pappa misshandlar sin son på ett fullsatt tunnelbanetåg. Varför ska det vara så svårt att, a) förstå att det är förbjudet att slå barn, b) fatta att man inte slår barn oavsett om det är förbjudet eller ej? Hur kan en vuxen karl tycka att det är ok att slå en liten kille på fyra år? Som tur väl är så vänds den här historien till en bra sådan när en kvinna avstyr bråket på ett mycket bestämt sätt. Hurra för godheten, empatin och medmänskligheten. Läs mer här.

Man blir desto gladare av att läsa om killar som Johnny Depp. Vilken kille! Läs mer här.

Idag har jag fått läsa om två äkta hjältar!

4 kommentarer:

  1. Ja, usch det finns många tragiska händelser, men visst var det en ung kvinna som satte stopp för misshandeln i tunnelbanan. Hörde lite på morgonTV! Jag såg aldrig Daniel Craig, tyvärr! Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte att Johnny Depp gjorde en fantastiskt fin sak! Vad oväntat! Men så gillar jag ju Deppan. Det där med pappan är en helt annan sak! Fy tusan!

    SvaraRadera
  3. Det är tur att det finns människor som har civilkurage och mod att säga stopp i sådana situationer. Mer sådant skulle behövas i vår värld.

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  4. Vilken insats! Och vilken hemsk pappa. Jag hoppas verkligen att jag är lika handlingskraftig om jag skulle se något liknande. kram!

    SvaraRadera