.

.

torsdag 31 januari 2013

Olika färger som hjälpmedel vid redigering

vilken fullkomligt strålande idé.



Att använda olika färger går ut på att välja märkpennor i olika färger för att använda i olika delar av manuset.  Till exempel blå för dialog, rosa för bakgrundstext, grön för action eller spänning osv. Sedan märker man de olika delarna med olika färger för att se om berättelsen har en bra balans.

Jag tycker att det är en strålande idé som jag ska använda mig av nu när jag ska redigera manus nummer två. Att skriva ut och läsa sitt manus på papper är väldigt viktigt. Det gör att man hittar fel och ser på det man skrivit på ett helt nytt sätt. Ett absolut måste vid redigering. Det gör jag redan flera gånger under redigeringsarbetet, däremot de olika färgerna för de olika delarna i manuset som gör det lättare att få balans i berättelsen, det är en ny och spännande idé för mig.


Tankarna vandrar titt som tätt till manus nummer ett. Jag har redan lagt till ännu en mening som har funnits hos mig ett tag och nu har den fått en plats bland orden. Den har hittat hem.

10 kommentarer:

  1. Kan du inte berätta lite kort vad det där med färgerna gick ut på, för jag kunde bara inte kolla klart på videon, den där tjejens gestikulerande och underliga grimaser blev bara för mycket för mig :D Hon såg inte så lite galen ut, tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Japp, hon är ganska intensiv, men jag gillar hennes energi : ) I alla fall så går färgerna ut på att man väljer en märkpenna för olika delar i manuset, till exempel blå för dialog, rosa för bakgrundstext, grön för action eller spänning osv, sedan märker man de olika delarna med olika färger för att se att historien har en bra balans.

    SvaraRadera
  3. Det var ett helt nytt tips för mig, det ska jag prova när jag nu, inom en snar framtid, ska börja redigera. Tack för tipset =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska också testa, det känns som en smart idé! Jag ser fram emot när du ska redigera : )

      Radera
  4. Det låter som en bra idé, kanske ska testa den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst låter det som en bra idé. Det ska bli spännande att testa.

      Radera
  5. Jag redigerar med olika färger, men inte på det sättet. Mina färger betyder andra saker. Tex blå färg där jag behöver göra texten kursiv. osv. Det här var ett nytt sätt att tänka. Tack för tips! :D

    SvaraRadera
  6. Ahh, tack för förklaringen. :

    SvaraRadera