.

.

fredag 12 april 2013

Rosengädda nästa!


Jag har läst Rosengädda nästa! av Emma Hamberg.

"Bror är en trettonårig frankofil som har oändligt många skivor med Serge Gainsbourg men inte en endaste vän. Brors föräldrar bråkar sammanbitet om nätterna. Det viskas om skilsmässa. Familjen är det enda han har, och den måste räddas! Bror iscensätter ett seglarläger som han sedan låtsas åka på. En hel månad ger han sina föräldrar, då de kan hitta tillbaka till varandra. Men frågan är vart Bror egentligen ska ta vägen den där månaden?

Tessan är en tjugonioårig kvinna som sitter fast i en dålig relation, andras skeva förväntningar av henne och sin nedlåtande mamma. Hon läser kokböcker som andra läser romaner, men ägnar sina dagar åt att servera pulvermos i en korvkiosk istället för att laga fantastiska rätter åt finsmakare. Hon vill något mer med sitt liv. Men hur ska det gå till?

Jane är en unik kvinna, en sextioårig exentrisk dam som hjälper små djur i nöd, men även lämnar dörren på glänt åt människor som kan behöva henne. Tack vare Janes magiska fingrar möts Tessan och Bror i hennes lilla hus mitt i stan.

Tillsammans ger de sig iväg till Rosengädda, en resa som kommer att förändra deras liv för evigt.

Rosengädda nästa! är en berättelse om vänskap över alla gränser, om kärlek, mat och om hur någons värsta mardröm faktiskt kan vara den perfekta lösningen för någon annan. Det är den första delen i en serie om Rosengädda och människorna som bor där."

Det här är den första boken av Emma Hamberg som jag läser och jag gillar den väldigt mycket. Det är en lite udda feelgoodhistoria om människor som känner sig lite utanför, som är lite annorlunda, vad det nu innebär. Vem har någonsin sagt att de har känt sig och känner sig innanför, helt vanliga och precis som alla andra? Ingen jag känner i alla fall. Men berättelsen är annorlunda och följer inte många andra böckers ramar, vilket jag gillar. Vi får träffa en samling brokiga människor som hjälper varandra under en kort tid i livet. Hjälparen blir hjälpt och den som behöver hjälp blir hjälpare på ett både varmt och spännande sätt.

Boken börjar såhär:
"Bror hör dem genom väggen. Varje kväll. Det börjar tyst, ja, det kan nästan låta lite trevligt, som om de bara pratade med varandra om vilken film de ska se ikväll."

3 kommentarer:

  1. vad härligt att du läser så mycket. Jag börjar men verkar aldrig kroka i ordentligt.

    SvaraRadera
  2. Det har blivit en del nu när jag varit sjuk, så jag ligger efter med att skriva om dem på bloggen. Annars läser jag mest en liten stund på kvällen innan jag somnar. Jag älskar att läsa, men har inte så mycket tid för det just nu.

    SvaraRadera
  3. Jag gillar Emmas böcker, den här har jag inte läst än men ser väldigt fram emot att göra det.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera