.

.

fredag 7 januari 2011

Hur går det egentligen med mitt manus



Jag läste inne hos My Myself and I om att Kalla Kulor ligger efter i manushanteringen. Så här skriver de:

”Hur går det med mitt manus?”

Frågan är berättigad. Våra ledtider för studier av de manus vi gillar (refuserna håller fortfarande högt tempo) har förlängts något alldeles galet. Där vi tidigare brukar få ur oss något på ett par veckor, har väntetiderna dragit uppemot kvartal, och längre än så i vissa fall.
Det är bara att konstatera: det är mycket nu. Vi är ledsna och bedrövade över att inte hålla tempot, men det är inte mycket att göra. Annat än att jobba på.
Före jul kommer vi inte att hinna få ur oss fler svar, men under januari kommer ett tjog domar att fällas. Håll ut till dess, kära manusinskickare.

Mitt manus ligger inte hos Kalla Kulor just nu men jag undrar om detsamma gäller för fler förlag? Det verkar som om det är många manus i omlopp just nu. Om refuseringarna fortfarande håller högt tempo så borde det vara ett gott tecken för mig som nu snart väntat i fyra månader. Efter att ha läst många skrivbloggar under lång tid så vet jag dessvärre att det finns lika många eventuella scenarier som det finns manus. Mitt manus kan ligga längst ner i högen, det kan ha tappats bort, det kan ha hamnat mellan människor, det kan ha brunnit upp, det kan ha hamnat i ett annat land under postgången eller bara helt enkelt glömts bort. Den där pappershögen som kallas manus och som är så viktig för mig kan vara på vilken plats som helst på jorden. Men, den kan också ligga framför någon som faktiskt läser den. Det ger mig det hopp som behövs, för när refuseringen väl dimper ner i brevlådan så är det hoppet släckt. För tillfället i alla fall, för så länge jag tror på mitt manus själv så finns det alltid hopp. I will persist!

8 kommentarer:

  1. Spännande! Hoppas du får ett positivt svar!

    SvaraRadera
  2. Jag fick ju också samma svar från ett förlag att de ligger efter, men jag skulle få svar i januari. :)

    SvaraRadera
  3. Klart du ska fortsätta tro på ditt manus - det finns många förlag om du får nej nu - vilket jag verkligen hoppas att du inte får!!! Håller mina tummar.

    SvaraRadera
  4. Åh, jag håller tummarna att ditt manus ligger på någon storpampes skrivbord tillsammans med en stor fet post-it lapp som det står "publiceras" på :D
    Kramar

    SvaraRadera
  5. Man är ju givetvis vinnare tills motsatsen bevisats! :)

    SvaraRadera
  6. Klart att ditt manus kommer att läsas Anneli och förr eller senare finns det en person som kommer att spricka upp i ett stort leende och känna att just detta manus är det som de ska satsa på. Håll ut vännen! :)

    Kram på dig

    SvaraRadera
  7. Stort och smått:
    Tack! Hoppet är det sista som lämnar människan :)

    Nina:
    Vi får hoppas att vi får samma positiva svar i januari :)

    Eva:
    Tack för tummhållningen! Jag tror :) Precis som du säger så finns det många förlag att välja på.

    Tereseh:
    Tack, snälla du! Det skulle inte vara dumt alls :)
    Kram!

    Trillingnöten:
    Japp :D

    Lotta:
    Tack, snälla du! Du gav mig en härlig inre syn :D
    Kramar!

    SvaraRadera
  8. Ge inte upp! Jag fick vänta TVÅ ÅR innan jag fick svar på mitt manus Tillbaka till Pompeji, men sedan slog jag igenom med buller och bång! Kanske det blir precis likadant för dig. Skriv något annat under tiden, så glömmer du bort att vänta. Dessutom vill förlaget förmodligen ha ett nytt manus så fort det bara går om de är nöjda med utgivningen av den första boken. Sätt igång och skriv! Kram Kim

    SvaraRadera