.

.

söndag 24 januari 2010

Hjälp till Haiti


Förr kunde jag ha dåligt samvete för att jag har det så bra. Jag såg på TV om alla människor ute i världen som lever helvetet på jorden. Men jag har inte det längre. Jag tror att alla människor strävar efter lycka och glädje och jag tror inte att det hjälper om jag är martyr. Däremot är det väldigt viktigt för mig att vara medmänsklig och känna empati. Därför tror jag att om jag har ett bra liv så kan jag istället försöka hjälpa så gott jag kan. Därför har vi fadderbarn, är världsförälder och vi försöker ge så ofta vi kan till dem som behöver det. Mitt hjärta blöder när jag ser alla hemska bilder på människor i nöd. Barnens sorgsna ögon som har gett upp allt hopp. Det är fruktansvärt och jag kan aldrig förstå orättvisan i vår vår värld. Men jag kan försöka göra något åt det.

Jag har aldrig förstått mig på människor som diskuterar miljonvinster och extremt höga löner. De hävdar att de inte skulle vilja ha så mycket pengar. Att de inte vet vad de skulle ha så mycket pengar till. Jag vet, SKÄNKA BORT!!! Tänk vad mycket gott man skulle kunna göra om man hade oändligt med pengar. Vad är det som gör att de inte ens kommer på tanken?

Nu hoppas jag att alla som kan, skänker pengar för att hjälpa det mycket hårt drabbade Haiti. Jag vet ju att ekonomiska läget i Sverige inte heller är det bästa just nu men kanske kan man avvara 50:- iallafall. Varje liten krona gör nytta. Här finns några av alla dem som hjälper Haiti.

Röda Korset
Sms:a AKUT200 till 72900 för att skänka 200 kronor eller sms:a AKUT till 72900 för att skänka 50 kronor (debiteras via telefonräkningen). Du kan även sätta in valfritt belopp på plusgiro 90 08 00-4 eller bankgiro 900-8004. Märk talongen med Haiti. Eller skänk pengar via www.redcross.se

Rädda Barnen
Sms:a HAITI200 till 72950 för att skänka 200 kronor, KATASTROF för att skänka 50 kronor eller 10KATASTROF för att skänka 10 kronor. Du kan också sätta in valfritt belopp på plus/bankgiro 90 20 03-3. Ange Katastrof. Du kan också ge ett bidrag på www.rb.se

Unicef
Sms:a haiti till 72900 för att skänka 50 kronor – eller sätt in valfritt belopp på plusgiro 90 20 01-7 ?eller bankgiro 902-0017. Märk talongen Haiti. Du kan också ge ett bidrag direkt på www.unicef.se

Hoppets Stjärna
Sms:a haiti till 72930 för att skänka 200 kronor. Katastrofkontot, postgiro 90 02 53-6, står öppet för gåvor till hjälp för de drabbade. Eller skänk pengar direkt på www.hoppetsstjarna.se

SOS-Barnbyar
Sms:a SOSHAITI till 72930 för att skänka 50 kronor. Du kan också sätta in valfritt belopp på plusgiro 90 02 29-6 eller bankgiro 900-2031. Ange Haiti. Eller skänk direkt via www.sos-barnbyar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar