.

.

tisdag 2 mars 2010

Lev i nuet


Jag såg ett inspelat program med en intervjuv med Lisa Niemi, Patrick Swayze´s fru, numera änka efter hans död i cancer 2009. De träffades när hon var femton och han nitton år. De skrev en bok tillsammans innan han dog och man fick höra honom läsa stycken ur den boken. Han beskriver deras kärlek på ett så vackert och varmt sätt. Från den dagen de träffades så fanns det ingen annan väg för dem än att vara tillsammans. De hörde ihop. Deras hjärtan och själar var sammanflätade för evigt.

Ja, jag tror på evig kärlek. Men precis som Lisa Niemi sa så är det hårt jobb att hålla ihop även om man hör ihop. Med kärlek och respekt för varandra så löser man sina problem efter hand som de dyker upp. Lisa och Patrick separerade i ett år när han hade alkoholproblem. Men kärleken och viljan var så stark att de lyckades ta sig igenom det också. På frågan om vad hon skulle gjort annorlunda om hon vetat vad som skulle hända sa hon att hon skulle ha struntat i alla små oviktiga bråk som de slösat tid på. Vad hon lärt sig är att leva nu och hela tiden för man vet inte hur lång tid man har på sig. Livet kan förändras i ett enda hjärtslag. På ett ögonblick kan livet förändras för evigt och det finns inte längre ett sedan.

Jag vet hur lätt det är att säga och hur svårt det kan vara att göra det. Men om man försöker att tänka på det då och då så kanske man iallafall kan våga lite mer, ta livet lite mindre på allvar och våga göra det man drömmer om.

6 kommentarer:

  1. Japp, vad som hände igår kan vi inte förändra och vad som sker i morgon vet vi ingenting om. Det är bara idag som återstår.
    Bra va?

    Kram Åsa

    SvaraRadera
  2. Man ska verkligen ta tillvara på nuet. Men tyvärr är det så många gånger att någonting måste hända förrän man stannar upp.

    Fånga dagen.

    SvaraRadera
  3. Åsa: Väldigt bra men inte alltid så lätt att förstå. Men jag blir bättre och bättre på det.

    Osloskånskan: Tack och välkommen hit!

    Liz: Jag vet och därför tycker jag om att stanna upp och lära mig av sådana här historier ur verkligheten utan att behöva vänta tills det händer något hemskt i mitt liv.

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Ja, det gäller att leva i nuet. Man vet det så väl men glömmer i alla fall och lägger alldeles för mycket tid på att tänka på sånt som varit eller på vad man ska göra imorgon.
    Så det är bra att bli påmind ibland!

    kram!

    SvaraRadera
  5. Karina: Ja, det är något man får jobba med. Inte lätt men nödvändigt tror jag för att leva mer i harmoni.
    Kram!

    SvaraRadera