.

.

måndag 15 november 2010

Tre enkla tips



När man skriver måste texten vara fyllig och orden måste ge läsaren en chans att skapa sig en bild av vad man vill berätta. Ord använda på rätt sätt kan vara ren lycka. Man måste färdas framåt i bokstäver. Bokstäver måste bilda ord som i sin tur bildar en lysande berättelse. Även den hemskaste beskrivning ska kännas poetisk. Det vackra måste vara så målande att man inte vill sluta läsa. Man ska fånga läsaren i ett grepp som är omöjlig att ta sig ur.

Det är inte lite som förväntas av en författare men icke desto mindre nödvändigt. En bok måste gripa tag, slå an strängar och ge läsaren en fantastisk upplevelse.

7 kommentarer:

  1. Jag tror att det sista du beskriver är det absolut viktigaste! Hoppas, hoppas vi får se din bok snart;)

    Kram!
    Adela

    SvaraRadera
  2. Adela:
    Tack! Jag hoppas också :)
    Kram!

    Nilla:
    Ledsen! Jag har också prestationsångest rätt ofta men det där nålsögat man ska ta sig igenom för att nå förlagen är inte att leka med. Det är bara att skriva på :)

    SvaraRadera
  3. Näe det är inte lite som förväntas:) Men det är ju viktigt att att få med alla delarna. Har lugnat mig hihi men igår var jag inte lugn. ZBH...Dom är ett företag som säljer via homepartyn. Gå in och titta på dom via google, massor av fina saker. Stor kram Anne

    SvaraRadera
  4. Ord använda på rätt sätt kan vara ren lycka, skriver du. Ja, det är viktigt är att känna glädje över att få skapa detta som ska slå an på strängar, få skapa en berättelse som fångar författaren i ett grepp på samma sätt man vill att läsaren ska fastna i.
    Hoppas du får ett samtal från något förlag snart! :)

    SvaraRadera
  5. Anne:
    Tack, ska kolla in hos dem. Skönt att lugnet kommit tillbaka hos dig :)
    Kram!

    Annika:
    Tack!
    Utan glädje tror jag inte man kan åstadkomma någonting.
    Jag hoppas på exakt samma samtal för dig! :)

    SvaraRadera
  6. Anneli, tack för alla dina värdefulla skrivtips! De kommer väl till använding på min egen väg till författandet...

    SvaraRadera