.

.

söndag 28 november 2010

Första advent


Vilken fantastisk känsla det är att få fira första advent i ett snötäckt landskap. Idag blev det mer pulkaåkning och ännu mer inomhusmys. På eftermiddagen gick vi ner på stan och upplevde den första skyltsöndagen för i år. Hjälp vad mycket folk det var. Känslan av riktig vinter är påtaglig och den verkar påverka befolkningen positivt. Vi gick in i kyrkan en stund och tände ett ljus för dem som inte är med oss längre och vi tittade på julkrubban. Stämningen i kyrkor är alldeles speciell.  Det råder stillhet och lugn och det är något alla stressade nutidsmänniskor behöver få uppleva då och då.


Första ljuset är tänt och nu börjar nedräkningen. Inte minst för barnen som ser fram emot julafton på det lite otåliga sättet som bara barn kan. Själv vet jag hur fort tiden kommer att gå så jag känner att jag måste ta tag i alla julgöromål i god tid. Jag vill verkligen att december ska vara en härlig skön tid. Jag vill slippa känna galenskapen, som man lätt känner vid för mycket stress. Jag vill njuta tillsammans med barnen, av alla ljus alla dofter och allt gott som man bara äter i december. Jag vill köpa julklappar i glädje och förväntan, inte i stress och förtvivlan. Jag vill ha en fridfull december.

4 kommentarer:

  1. Mysigt! Har också varit på julskyltning med massor av snö=)Känner som du, vill njuta av december och inte rusa fram;)

    Kram
    Adela

    SvaraRadera
  2. Visst är det lustigt hur fort det går för oss och hur låååångsamt det går för barnen:)

    SvaraRadera
  3. Mysig stad du bor i. Fint att tända ett ljus o tänka på dem som inte är med oss längre. Det gjorde jag också idag. Ha en fortsatt fin kväll. Kram Anna

    SvaraRadera
  4. Jag håller med! Man glömmer lätt bort att julen ska vara fridfull och mysig - inte bara en massa stress...Vad skönt att ni fick en vit första advent också! Passande :)

    SvaraRadera