.

.

lördag 13 november 2010

Hitta din röst

Hitta din röst och håll dig borta från alkohol. Det finns så många bra råd och tips på vägen mot att skriva precis så bra som man vill göra. Jag tror att man aldrig kan bli fullärd, det finns alltid något nytt att lära. Att hitta sin röst kan vara mycket svårare än man kan tro. Man tycker ju att man har en röst som man använt under en väldigt lång tid. Din skrivröst är inte detsamma som din vanliga röst. Man måste hitta ett sätt att översätta sin inre röst till sin skrivröst. Inte helt lätt. Det är den man förhoppningsvis hittar genom att skriva, skriva och åter skriva.

7 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. PS. Tack än en gång för ditt inlägg -det var ju naturligtvist inte det som Bokus annonserat och som jag fann svårt att relatera till -det var Utube-länken som jag avsett länka till; http://www.bokus.com/bok/9789113030395/dandy/

    SvaraRadera
  3. Sofie B-C:
    Eftersom jag kommit igång med att skriva på riktigt ganska sent i livet så har jag en hel del tankar i ämnet som kanske inte alltid dyker upp hos alla andra som skriver. Att skriva är för mig precis så enkelt som att jag vill sätta ord på berättelser som finns i mitt huvud. Jag vill beröra och väcka tankar hos läsaren. Åke Edwardsson tar upp det ämne som är det enda som gjort mig tveksam till att ens försöka ge ut det jag skriver. Jag vill inte vara ett varumärke, jag vill skriva. Att fenomenet har dykt upp i författarkretsar har förmodligen gjort att även författare ska vara kändisar. Jag har egentligen inget emot det, så länge man också har möjlighet att bara vara författare utan att vara ett varumärke. Risken är att det bara finns plats för dem som är ett varumärke och därmed också drar in mest pengar till förlagen. Jag hoppas ur djupet av mitt hjärta att det finns fler som Åke Edwardsson, som hittar tillbaka till ursprunget.

    Jag tror precis som du att varje människa som skriver har olika mål med sitt skrivande. Så länge en bok läses av en massa människor så har den såklart en relevant plats på förlagen men man ska nog inte vara så naiv och tro att det intresset/behovet inte går att skapa med ett starkt varumärke. Vill man bli utgiven är man i händerna på förlagen och jag tror att det enda man kan göra är att följa sin egen drivkraft i skrivandet och hoppas att en bra berättelse är det som är det viktigaste (även om jag är tveksam till att det faktiskt är så). Det finns liksom ingen annan väg att gå för mig.
    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  4. Ja, precis så har jag fattat att du resonerar. Och det är just därför det är så roligt att "titta in" och ta del av dina bloggtankar om skrivandet! Du skriver både ärligt, bra och insiktsfullt.
    Hoppas, som sagt, att det framgick tydligt att det var Dandylänken som jag tyckte var svår att relatera till -absolut inte dina tankar!! (Ibland går det för fort med "send knappen"!) Allt gott till dig!

    SvaraRadera
  5. Intressant! Tack för länktips.

    SvaraRadera
  6. Sofie B-C:
    Tack, det värmer att veta att någon läser och tycker om mina inlägg! Jag förstod att du fått in fel länk i kommentaren, den rätta dök upp ganska snabbt och jag förstod vad du menade.
    Ha en fortsatt skön kväll!

    SvaraRadera
  7. Jenny:
    Visst var Åke Edwardssons tankar om sitt författarskap intressant.

    SvaraRadera