.

.

måndag 22 november 2010

Om att skriva

Att hitta bra tips när jag skriver är väldigt viktigt för mig nu när min författarresa precis har börjat. Jag är som en svamp som suger i mig allt som handlar om att skriva. Jag tror att jag hoppas hitta nyckeln som öppnar dörren till perfektion. Många tips är bara saker jag vill förankra i mitt eget skrivande. En del är hur andra hanterar sitt skrivande. Att vandra omkring i tips och berättelser om att skriva tillsammans med att läsa andra författares böcker är ett sätt för mig att hitta min egen väg. Det är lite som att förbereda sig inför en resa genom att läsa och se filmer om resmålet. När man gjort det är men mer förberedd och kan uppskatta  och njuta av resmålet på ett bättre sätt. Jag vill uppleva resan med alla mina sinnen.

7 kommentarer:

  1. Ja jag suger också åt mig av alla tips jag kan få. Allt för att förbättra mitt skrivande. :)

    Kram

    SvaraRadera
  2. "Perfektion" finns inte!
    Det finns bara "göra det bästa man förmådde, just då".
    All god kultur tycker jag är genomsyrad av den känslan; det är DEN resan vi som mottagare (läsare osv) får ta del av: Upphovspersonens heroiska försök att göra sitt allra bästa med att försöka gestalta något. Det lyckas aldrig 100%. Aldrig, aldrig. Men det gör ingenting.

    Det är dessutom helt outhärdligt med "nästan perfekta" böcker där varje mening är genial. Det skapar en barriär, läsaren får liksom aldrig komma in i texten.

    SvaraRadera
  3. Tips är bra. Men ibland kan jag bli lite lätt stressad av att läsa om hur bra alla skriver och hur mycket de skriver. Medans mina skriverier inte går så fort fram... ;)

    SvaraRadera
  4. Nina:
    Det är lite som ett dignande godisbord där man kan välja och vraka av det man gillar :)

    Amanda:
    Självklart är det precis så. Perfektion finns inte i någon del av livet ej heller i skrivandet. Jag tror inte ens att det är önskvärt. Det perfekta skulle med all säkerhet vara olidligt. När jag skriver om perfektion så är det mer ett uttryck för att göra det bästa man förmår ur sitt eget perspektiv.

    SvaraRadera
  5. Palindroman:
    Jag vill verkligen inte skapa stress, tvärtom! Jag tror inte på att jämföra sig med andra. Dels så har vi människor helt olika förutsättningar i livet och dels har vi olika sätt att hantera de förutsättningar vi har. Själv skriver jag oerhört mycket mindre än jag skulle önska att jag hade tid att göra eftersom jag har fyra ganska små barn som behöver mig mycket fortfarande. Trots det så är det lilla jag skriver en otrolig glädjekälla för mig och det genomsyrar min blogg. Jag tror att det viktigaste är att skrivandet skapar glädje och inte hur mycket man skriver. Lycka till med ditt fortsatta skrivande!

    SvaraRadera
  6. Jag suger också i mig allt jag hittar om att skriva. Men det mesta lär jag mig genom att sätta mig ner och skriva...

    Gissar dock att det skulle vara till stor hjälp att ha en mentor, som kunde komma med praktiska råd och uppmuntran. Genom bloggar tycker dock att jag får mycket av det ändå.

    SvaraRadera