.

.

fredag 5 november 2010

Att läsa när man skriver



Man måste läsa för att få en känsla av hur en bok är skriven. Egentligen måste man läsa en massa böcker för att få en oändlig mängd av intryck och en känsla för olika författares sätt att skriva. Hur börjar man, hur hittar man rytmen, hur håller man läsaren intresserad hela vägen och hur skriver man slutet. Allt det där får man en känsla av när man läser och för varje bok man läser så får man ny information. Att läsa är en del av min utbildning till att bli författare. Förhoppningsvis gör också läsandet mig till en bättre författare. Eftersom jag älskar att läsa så är det en mycket angenäm uppgift. Det innebär att jag går i världens bästa skola. Långt in i böckernas värld.

Just nu läser jag. Jag lagar mat och jag läser. Överenskommelser av Simona Ahrnstedt är svår att lägga ifrån sig vilket gör att jag är vaken alldeles för sent på kvällen/natten. Jag har sovit för lite och undrar nu lite över hur jag ska orka hålla mig vaken i morgon på vår höstfest. Fast det brukar ordna sig. När festen väl är igång så är jag det också :D

Tiden går och vi med den. I dag är det 7 veckor sedan jag skickade mitt manus.

7 kommentarer:

  1. Jag tycker ännu mer om att läsa nu när jag skriver själv. Jag kan känna att jag nästan äter i mig ord, formuleringar och upplägg. Hungrigt.

    SvaraRadera
  2. Nilla:
    Exakt så är det! Orden får en större betydelse. Berättelsen blir så mycket mer än bara en berättelse. Den blir en del av en utbildning.

    SvaraRadera
  3. Jag håller tummarna för dig. Simonas bok vill jag med läsa, hoppas jag kan ge mig den tiden snart.

    kramkram

    SvaraRadera
  4. Åh vad bra sagt i kommentaren Anneli, att läsandet är en del av en utbildning.

    Gillade också Simonas bok. Mycket. :)

    Kram och lycka till idag med festen.

    SvaraRadera
  5. Att läsa mycket litteratur är fantastiskt viktigt för en författare. Jag läser och lär mig hela tiden!

    SvaraRadera
  6. Jag älskar att läsa och att skriva. Men tyvärr har jag för stort tvivel om mig själv, om att kunna skriva en bok/böcker. Måste nog övervinna det först...

    Håller verkligen tummarna att du får svar på ditt manus snart!

    SvaraRadera
  7. Cattis:
    Tack!
    Simonas bok är riktigt bra.
    Kram!

    Nina:
    Det är en mycket angenäm utbildning om du frågar mig :)
    Tack, vi hade en superrolig fest :D
    Kram!

    Monika:
    Att läsa äv både viktigt och mycket trevligt!

    Palindrom:
    Tack, vad snällt!
    Jag har nog haft alla tvivel man kan tänka sig men vad är det värsta som kan hända, egentligen? Själv tycker jag att det är något av det roligaste som finns att skriva, så nu gör jag det :)

    SvaraRadera