.

.

torsdag 11 november 2010

Tjuvstart i rosa


Julen närmar sig med riktiga sjumilasteg. Jag älskar att förbereda, juldekorera och pyssla men jag har kommit på att det är bättre att börja tidigt. Jag njuter mer i början av december innan stressen gör sitt bästa för att få ett hårt grepp om mig. Jag försöker att minimera alla saker man måste göra för att få mer tid till det som är jul för mig. Ljus, pynt, mys och förväntningar. I år börjar jag extra tidigt. I princip tycker jag att statskottet går vid första advent. En del saker är dock svåra att motstå. I år, precis som alla andra år, blir jag barnsligt glad när skumtomtarna äntligen dyker upp igen. Idag både köpte jag och smakade på två stycken. Den första förnimmelsen av jul finns i min kropp. Den söta julstjärnan i ljusrosa kunde jag heller inte motstå. Den står nu på bordet med ett härligt löfte om en perfekt jul. Jag vill fira den i lugn och ro med nära och kära. Njuta av glittret i ögonen hos mina barn när någon av deras önskningar går i uppfyllelse. Jag vill njuta av stillhet och värme och jag vill läsa bra böcker uppkrupen i soffan. Jag vill gå på sköna promenader för att sedan komma in i värmen och dricka varm choklad. Landa i soffan med barnen och se på film. Lyssna på alla härliga jullåtar. Äta god mat och bara vara tillsammans.

6 kommentarer:

  1. Jag är också en riktig julmänniska. Det finns inget mer magiskt än just det du beskriver. Barnens ögon, julmys, god mat, lugn och ro, njuta med familjen. Längtar ihjäl mig efter det.

    Har gått och suktat efter de där skumtomtarna länge nu, men stått emot. Men inte så länge till nu... ;)

    SvaraRadera
  2. Visst är det så julen ska vara! Lugn skön, pysslig...stressfri, i alla fall i början...Sen tycker jag att det är lite skönt med stressen innan jul för annandag jul och fram till nyår är tiden så himla seg :) Jag får liksom myror i kroppen. Alla är bortresta eller myspys med familj och inget vettigt händer... Men nu ser jag fram emot julpyssel, städning, bakning och de där lugna kvällarna med varm choklad och en bra film! Kram

    SvaraRadera
  3. Nina:
    Det är verkligen ett välkommet skönt avbrott i vardagen med jul. Snart är vi där :)

    Trillingnöten:
    Det blir på något sätt alltid stressigt inför julen hur mycket man än försöker att låta bli. Trots det finns hoppet om en helt stressfri jul kvar varje år. Kanske kommer min önskan att infrias just den här julen :) Mys finns det alltid tid till oavsett.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Ahh coolt - så du kör julen i rosa =)

    Även jag (tror de flesta Mollyisterna är det) en riktig juljöns och älskar allt pyssel som julen för med sig.
    Massor med tända ljus - WOW

    SvaraRadera
  5. CLE:
    Vad kul att du tittar in hos mig!

    Jag vet inte om rosa blir temat för i år jag är egentligen mer vit :) Pyssel och mys blir det i alla fall för december och julen är en härlig tid.

    SvaraRadera
  6. Har aldrig tidigare sett en julstjärna i rosa förut. Den är ju helt underbar!
    Och visst är den underbar, pyntartiden, innan all stress börjar. :)

    SvaraRadera