.

.

söndag 4 september 2011

Lite av varje

har jag gjort i helgen, men inte skrivit. Helgerna med barnen brukar innehålla lite eller ingen skrivtid för mig.

Jag har  blivit förkyld. Det är ju en inte sådan trevlig början på hösten. Fast det har ju verkligen inte varit höst i helgen. Runt 20 grader och sol. Då hade det varit trevligt att vara frisk nog att njuta av livet utomhus. Men, men, en liten förkylning ska väl inte få störa humöret. I morgon är det måndag och jag ska skriva vidare.


Igår gjorde äldsta sonen plankstek, något som han hört talas om men inte varken sett eller ätit, tillsammans med mig. Han är mycket intresserad av matlagning just nu. Han funderar till och med på att bli kock. Han är också mycket intresserad av historia och planksteken triggade hans fantasi. Han såg framför sig vikingatiden och att äta utan bestick, coolt tyckte han. För mig är det 80-tal och det blev med bestick. Han spritsade potatismos så att det stod härliga till. Det var jättegott och jag tror barnen kommer att vilja äta det igen.


Idag har vi haft barnkalas. 7-åringen har haft fest för sina klasskompisar. Intensivt är bara förnamnet. Men skoj, på ett lite självplågande sätt. Nejdå, det finns inget roligare än att se barnen ha kul tillsammans. Vi har haft fem-kamp i minuten-lekar. Superkul! Och så har vi haft skattjakt såklart, godispåsarna måste ju hittas på något sätt. Min sjuåring ville ha pannkakastårta så det fick han. En superhög. Ingen utom våra barn hade ätit pannkakstårta förut!? Det kanske är lika ute som plankstek?


Nu har det gått ännu en vecka och ännu en helg. Hjulen snurrar allt snabbare. Jag vet att man snart sitter framför julgranen och undrar var höstterminen tog vägen. Så det gäller att ta tillvara på varje dag på bästa sätt. Jag vet att det är lättare sagt än gjort. Jag är inte särskilt förtjust i vardagen, det ska jag erkänna. Fast jag har blivit bättre på det. Förr gav den mig ångest. Jag längtade alltid bort. Till något nytt spännande. Det skulle jag prata om i  mitt sommarprogram, om jag någonsin skulle göra något sådant. Vardagen eller snarare alla mina försök att slippa ifrån den. :D Nu när jag skriver har jag hittat ett sätt att smita undan. I korta stunder kan jag ge mig av till vilken plats jag vill. Jag kan göra precis vad jag vill. Uppleva magin. Eller så blir jag överraskad och hamnar på helt okända platser. Platser som jag inte ens har föreställt mig. I morgon bär det av igen. Jag ska ut på äventyr. Jag ska fortsätta skriva på mitt första manus. Min alldeles utmärkta vardagsflykt.

9 kommentarer:

  1. Vilken fin plankstek han har gjort och det är ju en maträtt som är huuur god som helst, tycker jag i alla fall som älskar kött.

    SvaraRadera
  2. Plankstek var det första jag åt ute tillsammans med mina barns far - det var 1970 tidigt på hösten - 41 år sedan - vart tog tiden vägen?

    Jag ÄLSKAR vardag - tänk så olika det kan vara:-)

    Ha det så trevligt och ge dig hän på ditt äventyr imorgon ...

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Åh, plankstek! Vilken nostalgi! Det är 80-tal för mig och middag ute med kompisarna på stan på lördagen. :)

    Jag är inte heller en vardagsmänniska. Jag tycker om helger och långhelger när man får vara ledig och göra det som faller en in. :)

    Ha en fin avslutning på helgen.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Låter som du har haft en underbar helg.
    Håller med dig om att det är skönt att fly vardagen genom att skriva en bok. Men för mig kan skrivandet vara betydligt hemskare än vardagen, eftersom jag skriver om riktiga historiska händelser...
    Kram Kim

    SvaraRadera
  5. Jag förstår att det inte funnits så mycket tid över till skriverier. Och vad gott det ser ut med både plankstek och pannkakstårta. :)

    SvaraRadera
  6. Helena:
    Han är duktig, sonen. Jag gillar också kött och plankstek är en bortglömd liten skatt :)

    Ebba:
    Tack snälla du, jag ska njuta av min tid bland orden.

    Tiden är en hal liten gynnare. Först har man den och sedan är den plötsligt borta. Det är lite sorgligt att det går så fort. Man har ju så mycket som man vill hinna göra.

    Man är olika och det är bra. Annars skulle det bli bra tråkigt. Men jag har blivit mycket bättre på att leva i vardagen. Jag har varit en vandrare så länge jag kan minnas. Längtat bort och vidare. Med barn fungerar inte det livet och jag är glad att jag har hittat skrivandet som kan ta mig bort ibland istället. Det är både billigt och praktiskt :)

    Kramar!

    Nina:
    Visst är det härlig nostalgi :)

    Vardagen är väl inte alltid toppenkul, men man får göra det bästa man kan av den :)
    Kram!

    Kim:
    Vi har haft en härlig helg om man bortser från förkylningen :)

    Jag skriver också om en del jobbiga saker, men det är intressant att besöka sådana platser om man får göra det i säkerhet vid sin dator.

    Kram!

    GlimraSkimra:
    På helgerna skriver jag bara om det passar in i familjelivet. Det VAR gott med både plankstek och pannkakstårta :)

    SvaraRadera
  7. Planlstek har jag hört talas om ja, men aldrig ätit själv. Verkar gott! Pannkakstårta är ute?? Jösses...jag hänger inte med alls. Bra att man blir uppdaterad ibland alltså.
    Vardagen är inte så superrolig för mig heller, men jag försöker göra det så bra som möjligt i alla fall :) Ibland önskar jag att man hade liiiite mer pengar så man kunde åka på en spontanweekend ibland. TYp, bara dra till Rom över helgen eller nåt sånt :) Lätta upp vardagen lite! Hoppas din förkylning blir bättre!

    SvaraRadera
  8. Låter supermysigt!

    Kramar <3<3<3

    SvaraRadera
  9. Trillingnöten:
    Tack! Nu kommer det ju snart en period på året då man ibland längtar bort. Lite extra pengar i kassan skulle inte alls skada då :)

    Pennelina:
    Familjemys är bäst :)
    Kramar!

    SvaraRadera