.

.

tisdag 27 september 2011

I min labyrint av ord

har jag helt gått vilse. Som jag berättat förut så går jag igenom ord som jag använder ofta i mitt manus. Just nu känns det omöjligt att ta sig igenom det momentet. För varje väg jag väljer i labyrinten av ord, så dyker det bara upp fler ord som det finns för många av. För ett ord som jag går igenom, hittar jag tre nya som är frekventa. Det känns som om hela berättelsen är uppbyggd på endast 30 ord i olika kombinationer. Så när jag ändrar dem så undrar jag över hur helheten ska kännas. Alla de ord som jag använt och som jag tyckte kändes helt rätt. Hur kommer det att kännas nu? Hur kommer de nya att smälta in i min berättelse? Det får jag inte veta förrän vid nästa högläsning.

Ord är viktiga. De ska skildra känslor som vi inte kan se. Ord har en otrolig makt.

11 kommentarer:

  1. Man använder onekligen vissa ord mer än andra...
    Ska bli spännande att se texten med de glasögonen när jag väl kommer dit.

    SvaraRadera
  2. Jag upptäckte ocksâ mina favoritformuleringar idag...mânga av dem :)). Jag tror dock inte att man ska var alltför hârd mot sig själv, det sprâk man använder uttrycker ju ens stil...Sâ visst, inte för mânga upprepningar, men rensa varsamt tänker jag.

    Kram Frida

    SvaraRadera
  3. Ja men gud vad jag känner igen mig i den där känslan av att man använder samma ord om och om igen och att hela manuset är uppbyggt på typ ett fåtal ord som upprepas om och om igen i olika konstellationer... Och det värsta är att vissa av favoriterna liknar varandra, så när man försöker ersätta ett med ett annat likvärdigt så får man tillbaks ett av de där man tidigare rensat bort i ett annat sammanhang. gah!

    SvaraRadera
  4. Nilla:
    Det är spännande och utmattande :)

    Frida:
    Det är precis min tanke också. Man måste ju behålla sin egen röst i skrivandet. En del ord tror jag dessutom är mer använda i vissa berättelser av naturliga skäl.
    Kram!

    Katarina:
    Det är helt otroligt hur jag känner igen mig i hur du beskriver det, det är precis så jag också upplever det. Det är verkligen ett utmattande arbete :)

    SvaraRadera
  5. Svårt. Helheten är det viktiga, och när man börjar titta på enstaka ord tappar man helheten. Till slut vet man inte vad man ser längre.

    SvaraRadera
  6. Annika:
    Precis så är det. Jag har vissa ord som hänger ihop med just den här berättelsen. Kanske ska de helt enkelt få vara kvar där då :)

    SvaraRadera
  7. Oops - som tröst kan jag berätta (fast det är väldigt mitt i natten här) att jag för en stund sedan sökte på ordet SÅ i mitt manus. Trösten kommer här = 559 st!!!

    Nu har jag inte nått slutet ännu, SÅ, ha, ha - jag har inte brytt mig ännu egentligen, det får komma när manuset är klart - men jag kunde inte hålla mig nu när du håller på med att söka efter favoritupprepningsord (vilket ord - har jag aldrig använt förut).
    STORA KRAMAR

    SvaraRadera
  8. Favoritord är fantastiska! :) Kanske inte alltid så lätt att göra sig av med :)

    SvaraRadera
  9. Jag grovredigerar ju nu och har märkt samma sak i mitt manus. Många favoritord/fraser. Har också en förmåga att börja flera meningar på en sida med samma ord, typ "Hon". effektivt ibland men inte för ofta...puh...detta kommer ta sin lilla tid. Kram på dig och kämpa på!

    SvaraRadera
  10. Det där med "kill your darlings" måste vara det värsta med skapandet. Men du kommer att klara det galant! :)

    SvaraRadera
  11. Ebba:
    Jag är tillbaka i sadeln igen :) Bara på kul så kollade jag också, så. Jag hade VÄLDIGT många sådana också. Men jag struntar i det och låter dem få vara kvar, tills vidare :D
    Kram!

    Trillingnöten:
    Det är inte lätt alls, så jag låter en del av dem komma tillbaka :)

    Caroline:
    Det tar tid och eftertanke, men man hoppas ju att det blir bra till slut :)

    Jobba på och lycka till!
    Kram!

    Märta:
    Tack för ditt uppmuntrande förtroende <3
    Det är definitivt svårt, särskilt om man låter sig ledas på avvägar :) Nu är jag inne på rätt spår igen. Trots att jag sagt adjö till några "darlings" :)

    SvaraRadera