.

.

tisdag 13 september 2011

Äntligen

Jag har redigerat hela mitt manus. Går det att vara lyckligare. Imorgon ska jag läsa. Jiihaaa!!!

Det har varit svårt och tidskrävande men nu är jag igenom. Det blir sen middag för barnen eftersom jag inte kunde sluta när jag var så nära. De klagar inte. Klagar aldrig! Mina älsklingar. Nu vill jag ge ut boken för deras skull. För deras tålamod med mig. Och jag kan knappt vänta tills i morgon!

Tills dess funderar jag över följande:
Det saknas några punkter i mitt manus som ska bockas av för att lyckas med att skriva en bästsäljare. De flesta tror jag att jag faktiskt har lyckat bocka av under min redigering. De som saknas nu är:

Humor, vet inte, klart det kan finnas humor även i det som är tungt och svårt, men nej, jag har inte lyckats få in någon humor.

Kreativitet (nyskapande), temat är vad det är, så inget nyskapande tyvärr. Det är en berättelse ur livet och där har jag svårt att hitta något direkt nyskapande. Inte den här gången.

WOW-känsla, vad kommer att göra att läsaren säger åt sina vänner att de måste läsa din bok? Där har vi det allra största problemet för de flesta som skriver. Min lektör blir överraskad men inte omkullslagen. Det är stort att kunna slå omkull. Men vad innebär det?

I övrigt tycker jag att jag har full koll på vad en bästsäljare behöver innehålla. Om jag sedan har lyckats att fånga läsaren återstår att se. Men jag tror. Det kommer man bra bit på :D

Dagens skrivmusik sätter punkt för den här gången.

11 kommentarer:

  1. Stort grattis! Det där med bästsäljarknep skulle jag behöva ta del av. Var har du hittat en sådan lista? Fast, jag är nöjd med min första roman, det är jag. Jag tycker den innehåller de flesta delar. Men man kan alltid lära mer. Och en lista på marknadsföringstips, det skulle jag också vilja ha. Ännu mer faktiskt nu när jag tänker på det.

    SvaraRadera
  2. Såklart att du har skrivit en bästsäljare:-) Nu väntar jag på att få läsa den. (Bra att du tog upp olika delar som en bra bok bör innehålla).

    SvaraRadera
  3. Grattis Anneli! Längtar dit du är och längtar efter att få läsa din bok! :)

    SvaraRadera
  4. Hanna:
    Tack snälla du!
    Jag återkommer med listan :) Lektören har hittat den och den bygger på en mängd bokläsares åsikter.
    Jag tycker verkligen att du ska vara nöjd med din bok, den är otroligt bra. Det måste vara svårt att skriva om något som har hänt en själv. Svårt att översätta händelser i livet till en bok. Du lyckas verkligen med det.

    Marknadsföring kan jag inte hjälpa dig med. Där är jag lika borta som en blind åsna :) Men jag lär mig gärna. Vem vet när man får användning för det :)

    Helena:
    Tack snälla du för din uppmuntran! Den kommer väl till pass nu :)

    Annika:
    Tack snälla du! Ett ord i taget och så är man där till slut :)

    SvaraRadera
  5. Heja dig! Vad skönt att redigeringen är klar. Lycka!

    Jag tycker inte att du ska fokusera för mycket på att få till alla bästsäljarpunkter. Risken är att man ger dem större betydelse än vad de har. Lita till din historia och kraften i den. Nu hoppas jag att vi snart får se din bok ute i handeln.

    Sköt om dig och ha en fortsatt fin skrivvecka!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  6. GRATTIS! Men jag vill säga REDAN klar?
    Du är snabb vändningarna du!

    Åhh - jag önskar att det var jag som skulle börja läsa din text ... Ha det så kul med det:-)

    Stor kram

    SvaraRadera
  7. Det där med omkullslagande är nog väääldigt svårt! Det är inte många som lyckats slå omkull mig :) Åh, jag håller tummarna att den kommer ut snart för jag är så nyfiken!

    SvaraRadera
  8. Vad roligt att läsa om någon som följer sina drömmer! Spännande att se om boken blir en best-seller nu. :-)

    SvaraRadera
  9. Åh, nu blev jag nästan lite pirrig för din skull. Håller alla tummar jag har nu... :)

    SvaraRadera
  10. Så spännande att du är klar! Jag vet förresten precis vilken lektör du har anlitat nu. Vissa formuleringar återanvänds uppenbarligen. :-)

    SvaraRadera
  11. Lotta:
    Tack snälla du! Det känns fantastiskt att vara färdig. Igen! :)

    Egentligen fokuserar jag inte alls på bästsäljaren utan på att skriva min bok på ett så bra sätt som möjligt. Punkterna är bara ett sätt att hjälpa mig att komma dit.

    Ha en riktigt fin skrivvecka du också!

    Kramar!

    Ebba:
    Tack gulliga du! Det gick faktiskt rätt bra. Jag visste ganska snabbt vad som behövde ändras och finslipas på :)
    Kramar!

    Trillingnöten:
    Omkullslandet tror jag också är mycket svårt. Det finns många bra böcker men inte många som slår omkull :)

    Västgötskan:
    Vad kul att du tittar in hos mig. Det är alltid lika kul med ett nytt ansikte :) Jag är nöjd om den blir utgiven, blir det en bästsäljare så är det bara grädde på moset :D

    GlimraSkimra:
    Det är pirrigt och roligt på alla sätt :D
    Tack underbara du för tummhållningen.

    Annika:
    Det känns otroligt bra och det är väldigt spännande :)

    Däremot låter det inte lika kul om formuleringar används lättvindigt. Jag hoppas att det inte är så utan att det faktiskt stämmer och att man kan lita på utlåtandet.

    SvaraRadera