.

.

måndag 5 september 2011

Dagens skrivmusik



Det är måndag och jag har skrivit. Förkylningen är inte bättre alls. Jag är trött och jag vet inte hur det påverkar mitt skrivande. Att redigera när man har fått ett lektörsutlåtande är ett stort jobb. I alla fall är det det för mig. Jag måste se på min berättelse på ett helt nytt sätt. Fundera på vad jag egentligen vill säga. Hur jag vill säga det. Jag tar fortfarande bort mer än jag skriver. Jag vill få bort allt som är onödigt innan jag fördjupar mina gestaltningar. Vill att det ska vara så rent ifrån det som jag vill ta bort som det är möjligt. Lite otålig är jag också för jag vill ju vara färdig. Jag är så nyfiken på den nya versionen. Jag ska läsa den högt. Försöka höra om det håller ihop. Nu ska jag vila och hoppas att jag är lite bättre och piggare i morgon.

6 kommentarer:

  1. Vad händer om den som lektörsutlåtandet inte har samma tycke och smak som du? Fast, de är kanske proffs på det där med böcker och så...?
    Himla spännande hur som helst! Hoppas jag kommer dit någon gång också. vilket årtionde som helst.

    SvaraRadera
  2. Jag tappade ett litet ord i första meningen: Den som ger eller skriver utlåtandet menar jag.

    SvaraRadera
  3. KRYA PÅ DIG ALLT DU KAN:-)

    Att läsa högt är jätteviktigt - jag har läst mitt manus högt flera gånger. Jag läste inte med jättehög röst - det räcker bara att höra orden. Knöliga meningar åker snabbt under luppen och skrivs om eller tas bort.

    Nu är du snart en mästare på att ta bort text:-)

    Kramar

    SvaraRadera
  4. Nu är det inte måndag längre, men väl tisdag morgon och så möts jag av denna underbara musik :) En favvisfilm och musiken till den som jag för ovanlighetens skull har på skiva!

    SvaraRadera
  5. Krya pâ dig! Jag älskar The holiday och dess musik. Kanske mâste kolla pâ den igen..för 104e gângen :)

    Frida

    SvaraRadera
  6. Stort och smått:
    Det är mycket spännande! :) Jag tror att lektören läser manus på ett sätt som inte har med egen smak att göra. De är duktiga på olika genrer. Däremot tror jag att sättet att skriva på kan påverka utlåtandet beroende på vad den som gör utlåtandet föredrar.

    Mitt manus är bara mitt och de ändringar och fördjupningar som jag gör är bara sådana som jag håller med om. Ett utlåtande är bara ett förslag och ingen bestämd sanning, som tur väl är :)

    Ebba:
    Tack snälla du!

    Jag har inte läst mitt manus högt för mig själv förut, så det ska bli riktigt spännande att göra det nu. Snart :)

    Att ta bort text, vet jag inte om jag är bra på ännu, men i just det här manuset var det ganska lätt.

    Kramar!

    Trillingnöten:
    Det är verkligen underbar musik. Perfekt att skriva till :)

    Frida:
    Tack snälla du!
    Jag älskar amerikanska romantiska filmer överhuvudtaget. De är en perfekt verklighetsflykt, som vi alla behöver då och då :) Filmmusik utmärkt som skrivmusik.

    SvaraRadera