.

.

söndag 18 september 2011

Boknördar

I går var dottern och jag och shoppade. Både hon och jag älskar att läsa. Vi hade tur och hittade en bokhandel som hade utförsäljning, allt för halva priset. Jag köpte två böcker som jag aldrig hört talas om. Det ska bli spännande att läsa dem. Summan av kardemumman av Zack O´Yeah och Pioner av Isabella Varricchio.


Dottern hittade den här, Flickan och havet av Kathi Appelt


Hon köpte också en bok som hon själv ska fylla med egna ord. En dagbok.


Dessutom väntar hon på en bok som hon fick av oss i födelsedagspresent men som inte hann komma. Godnatt Mister Tom av Michelle Magorian


Jag har fortsatt med mitt högläsande av mitt manus idag. Några sidor fick jag tid att läsa trots att en del av dagen tillbringats med barnen i soffan framför en film. Dessutom har jag rensat vårt löjligt överfyllda skåp med handdukar. En stor kasse har fått lämna oss. De har liksom gjort sitt nu. Nu kan jag dessutom lägga in de som vi faktiskt använder på ett trevligt sätt. Det känns så skönt. Det har varit kallt och grått idag. Precis en sådan dag då man vill krypa upp i soffan och mysa. Mitt manus kryper jag upp med i fåtöljen i vårt sovrum och så mycket mys är det väl inte, men ett viktigt arbete i alla fall. Funderar fortfarande mycket på de första 10 sidorna. De som måste wow:a läsaren. Fånga in dem i ett nät av ord som de sedan inte kan lämna. Jag ska läsa dem en gång till när jag läst igenom allt en gång.

13 kommentarer:

  1. Hej, blev glad när jag fann din blogg. Har precis du drömmar om att skriva, men har inte kommit till något manus än. Istället bloggar jag tills jag hittar den berättelsen som jag vill skriva en bok om. Ska bli roligt att följa dig, hälsar Ulla

    SvaraRadera
  2. Jag längtar så HIMLA mycket tills jag har kommit så långt som du gjort med mitt manus.
    Och så längtar jag till helgen då jag också ska köpa böcker, på bokmässan. Ska också köpa några som jag aldrig sett eller hört talas om förr. Just for the fun of it.

    SvaraRadera
  3. Älskar omslaget till Flickan och havet. Berätta gärna om den var bra när ni läst den!

    SvaraRadera
  4. Ulla:
    Vad roligt att du har hittat hit. Det är alltid lika kul med nya ansikten. Man behöver ha någon att dela sina drömmar med :)

    Jag kikar genast in hos dig!

    Nilla:
    Ett ord i taget och så är man där. Fast arbetet verkar aldrig ta slut :)

    Hoppas att du hittar många intressanta böcker på bokmässan.

    Annelie:
    Den är riktigt fin. Jag återkommer med innehållet :)

    SvaraRadera
  5. Jag oroar mig också för de ökända första tio sidorna, huu. Har du något tips på sajter där man kan få förslag på hur man formulerar ett bra följebrev?
    Det var lika kallt och gråkulet här (stockholm), det hade varit en perfekt dag för en god bok :P

    SvaraRadera
  6. Ååå, Godnatt Mister Tom, en av mina all time favorites! Läste du också den som barn/tonåring? Hoppas att dottern ska tycka om den:).
    Om du vill får du gärna skicka de första 10 sidorna till mig. Jag är rätt bra på att komma med konstruktiv kritik. Och vill du inte respekterar jag det naturligtvis! Manus är känsliga saker:).
    Kram1

    SvaraRadera
  7. Vad roligt att både du och dottern gillar att läsa! Gonatt Mister Tom är en sån bok jag minns att min lärare läste högt för mig!

    SvaraRadera
  8. Äääälska böcker! Lycka till med högläsningen av romanen också, jag tyckte att den biten var lite dryg av min egen... ;)

    SvaraRadera
  9. Godnatt Mister Tom är en klassiker som alla barn/ungdomar borde läsa!
    Pioner ska det bli spännande att höra vad du tycker om... Omslaget och innehållet är inte alls i samklang med varandra - mer än så avslöjar jag inte! :)

    SvaraRadera
  10. Jag ägnar mig också åt högläsning, men inte hela manuset så som du gör. Bra idé!

    SvaraRadera
  11. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  12. Katarina:
    De tio första sidorna är extremt viktiga, i alla fall ur synpunkten att få läsaren att stanna kvar. Inte helt lätt.

    Vad gäller följebrev så har jag inte hittat något klockrent recept. Man måste nog göra det så personligt som möjligt. Kort och koncist. Lite om sig själv och lite om manuset. En baksidestext är nog inte fel. Följebrevet är aningen skrämmande eftersom det ska sälja ditt manus :)

    Maria:
    Jag har inte läst Godnatt Mister Tom, men jag ska definitivt göra det nu.

    Jag skulle gärna skicka delar av mitt manus till dig. Du är så supergullig som erbjuder dig. Jag har faktiskt tänkt på vem som jag skulle kunna lita på att ge mig konstruktiv kritik i läsandet. Du är definitivt en av dem. Ärlig och rak. Manus är verkligen känsliga saker :) Hur når jag dig?
    Kramar!

    Trillingnöten:
    Det är så kul att min dotter gillar att läsa. Hon är väldigt lik mig på många sätt. Det blir spännande att läsa Godnatt Mister Tom. jag har inte läst den förut.

    Duktiga Tjejen:
    Böcker är en så stor del av livet.
    Högläsningen är lite jobbig, man ser fel som man inte upptäcker på annat sätt, men det känns konstigt att läsa det det högt. Lite ihåligt faktiskt. Nu vet jag inte vad jag ska tro längre.

    Annika:
    Jag har inte läst Godnatt Mister Tom förut, men ska definitivt göra det nu.

    Kul att du läst Pioner, det ska bli kul att jämföra vad vi tycker om den :)

    Åsa:
    Det är bra att läsa sitt manus högt för att hitta fel som man inte ser annars. Däremot känns det konstigt att höra det läsas med sin egen röst. Jag tror att det är svårt att läsa det på ett känslomässigt sätt samtidigt som man försöker att hitta fel.

    SvaraRadera
  13. Genom mejl, skriv på den här: skogsnuvan@yahoo.se
    PUSS!!! <3

    SvaraRadera