.

.

torsdag 20 september 2012

Genrefunderingar

är något man har ofta, både när man skriver och läser. Egentligen tycker jag inte att det är så viktigt att nödvändigtvis lägga böcker i ett speciellt fack. Det tar bort friheten och gör läsandet och skrivandet mindre spännande. Men många har frågat mig om vad det är jag skriver och vad mitt första manus handlar om. Jag duckar och mumlar och har allmänt svårt för att ge ett bra svar. För det är en ganska tung berättelse och om jag berättar om det kort så låter det inte roligt alls. Men jag har faktiskt kommit fram till en bra beskrivning av det som är min första roman. En som känns både spännande och ger ett mer rättvist första intryck. Jag kallar den från och med nu en mislitberättelse med glimrande ljuspunkter och sprakande hopp. Vad tror ni, låter det som något man vill läsa.


Mislit - A genre of biographical literature mostly concerened with the protagonist´s triumph over personal trauma or abuse, often during childhod (enl wikipedia). 

Fast jag har lånat beskrivningen till min påhittade berättelse för att jag gillar ordet mislit och för att det är den absolut bästa beskrivningen på den.

20 kommentarer:

  1. Det låter väldigt intressant och definitivt något man vill veta mer om! Jag funderar över mislit...vad det kan betyda?
    Tack för sparken! Jag har faktiskt redigerat själv en hel del idag och känner att jag faktiskt tyckte det var riktigt roligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Mislit står för misery literature, fast egentligen ska det vara, a genre of biographical literature mostly concerned with the protagonist's triumph over personal trauma or abuse, often during childhood (enl wikipedia). Fast jag har lånat beskrivningen för min påhittade berättelse för att jag gillar ordet mislit : ) Dessutom är det precis rätt beskrivning för min roman. Härligt att redigerandet gick bra. Det är roligt och man kommer lite närmare ett helt färdigt manus för varje gång man redigerar.

      Radera
  2. Det låter absolut som någonting jag vill läsa!
    Har det gått bra med redigeringen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad glad jag blir : ) Det gick bra med redigeringen och det går långsamt framåt, men det går i alla fall framåt.

      Radera
  3. Det låter definitivt lockande! När hade du tänkt ge ut?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Jag har inte riktigt planen för utgivande klar för mig ännu, just nu försöker jag bara redigera och göra den så bra som möjligt. Sedan behöver jag nog låta några fler testläsa den först.

      Radera
  4. Mig lockar det iallafall! Jag väntar på dina böcker. Dem ska jag absolut läsa!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att det lockar och att du vill läsa. Hur går det med ditt eget skrivande?
      Kramar!

      Radera
  5. Såg hos Åsa Hellberg att du kommer till Bokmässan på lördag?! Då kommer du väl till Egenutgivarns monter A02:52! Jag vill sååå gärna träffa dig IRL och de tär där jag är mest hela tiden! :)

    KRAM!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart kommer jag till er monter. Jag ska försöka vara där när Hanna ska prata. Det ska bli så roligt att äntligen träffas.
      Kram!

      Radera
  6. Spännande! Fotot är också mycket bra, omslaget till din bok?
    Kram Kim

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du tycker det låter spännande. Det är inte mitt bokomslag men min tanke på bokomslag har lite samma känsla.
      Kram!

      Radera
  7. Håller med om det här med genre, jag tänker inte i genre själv men andra gör det så jag har försökt lägga in min i en genre. Jag själv tyckte att Magisk realism passade som ligger under Fantasy, men nu fick jag höra från en kompis som inte gillar Fantasy att Alvhilda verkligen inte tillhör Fantasy :D förvirring.

    Tycker det du hittat lät jättebra och spännande. Ser fram emot att få läsa det någon dag ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du gillar min beskrivning av mitt manus. Jag hoppas också att du får läsa det någon dag ; ) Precis som jag hoppas få läsa dina berättelser inom en inte allt för avlägsen framtid. Jag tror att det är sunt att inte tänka genre när man skriver utan bara skriva det man vill och behöver skriva.

      Jag tror också att många manus är svårbedömda och därför kan nog olika människor tycka olika om vilken genre de ska hamna i.

      Radera
  8. Intressant genre även om misery låter tungt. Hopelit kanske?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är intressant och tungt är det onekligen. Fast med allt hopp som spirar så är inte hopelit helt fel heller. Vilken bra genre du har uppfunnit.

      Radera
  9. Mislit? Det var första gången jag snubblade över den termen, men det låter ju kul, eller, kanske inte (misery är ju aldrig roligt) men iaf intressant. ;) You know what I mean.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår vad du menar. Nej, kul är det väl inte, men viktigt och intressant tycker jag att det är.

      Radera
  10. Vad härligt att hitta en genre så där ... passar nog ditt manus :)
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns bra att kunna beskriva sitt manus på ett kortfattat sätt och ja, jag tycker att det passar mitt manus väldigt bra :)
      Kramar!

      Radera