.

.

torsdag 19 maj 2011

En härlig förmiddag


Förmiddagen idag har jag tillbringat tillsammans med min lillkille. Vi har varit på musikteater utomhus. Det var vi två och hundratals förskolebarn med fröknar. Vi var inte så väl förberedda för vi märkte att alla satt på gräset och en del hade fika med sig. Som den goda mor jag är så tog jag av mig jackan så att vi kunde sitta på den. Tur att det hade slutat regna då. Vi hade en mysig timme tillsammans, bara han och jag. Ja, om vi inte räknar de hundratals dagisbarnen förstås. Men vi satt lite för oss själva. Efteråt bestämde vi oss för att fika. Vi gick till ett fik där jag varit många gånger med mina två äldsta barn när de var små. Det är ett 50-tals kafé med superstora kakor och bakverk. Vi beställde en stor chokladboll och kladdkaka med grädde. Till det drack vi Champis. Det är bara det att vi är inga fikafantaster någon av oss. Efter ett par tuggor började jag må illa. Lillkillen tog kanske tre tuggor innan han var nöjd. Vi drack i alla fall upp Champisen. Sedan tog vi med oss resten av kakorna hem. Maken blev glad över det. När vi gick därifrån tänkte jag på att det var lunch vi brukade äta där. Kanske skulle det passat oss bättre. Efter det gick vi och köpte nötter i en fantastisk butik som vi har här i stan. Där säljer de massor av nötter, godis och glass. Jag köpte chilli-lime kryddade cashewnötter. Sonen fick köpa lite godis. Lillkillen och jag kom överens om att vi ska äta glass nästa gång vi ska fika. Sedan gick vi hem. Hand i hand. Vi hade mycket att prata om längs vägen. Vi är båda nöjda och har haft en riktigt härlig förmiddag tillsammans.

9 kommentarer:

  1. Vad mysigt! Min brorsson som är fyra älskar "att fika":)

    SvaraRadera
  2. Vilken fin dag du har haft tillsammans med din son. Teater är verkligen underbart roligt. Jag tycker om den där känslan av att de som står på scenen spelar bara för oss som sitter här just nu och aldrig mer kan föreställningen bli exakt samma.

    SvaraRadera
  3. Vad mysigt ni verkar ha haft det. Min son är i en teaterperiod just nu när det ska vara teaterföreställningar varje dag. Dock är hans föreställningar enbart uppspelning av en förinspelad demoslinga på hans elpiano, men för honom är det en stor och viktig grej. De är roliga i den här åldern. :)

    SvaraRadera
  4. Ett cafétips för dig med barn som vill "fika" men ändå inte riktigt orkar med stora bakverk: Café Annorledes med en massa nostalgiska prylar och jättegoda pannkakor med glass och sylt. Själv kan man ta en god sillamacka...

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Åsa:
    Att fika är mysigt och ännu mysigare är det när man får ha egen tid med bara ett barn :)

    Monika:
    Vi har haft en riktigt härlig dag tillsammans. Jag håller med dig om känslan på teatern. Man blir glad. Och en föreställning är aldrig riktigt lik en annan.

    Nina:
    Vi har haft det jättemysigt idag! Det är en fantastisk tid när man har en fyraåring. De har så mycket tankar och funderingar :)

    Caroline:
    Tack för tipset! Jag ska testa det nästa gång :)
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Vilken fantastisk dag :) Jag blir alldeles varm i hjärtat av att läsa om den! lite chockad att ni inte är "fikafolk" bara...här hemma är det fika som gäller (tyvärr). Fast inte nu då, när jag är av med sötsakerna ett tag till!
    Hoppas du får en lika fin fredag!

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Vilken härlig förmiddag du berättar om! :-)
    Jag håller med om att fika är svårt om man är lite hungrig, då mår jag med illa. Men bara att ta sig tid är ljuvligt,
    stor kram!

    SvaraRadera
  8. Vilken mysig förmiddag ni hade på tu man hand du och sonen. De där stunderna är guld värda. :) Och fika på Ebbas är inte dumt alls. Själv brukar jag njuta av deras goda mackor, kalla som varma, då jag fikar där då jag besöker Helsingborg. :)

    Njut av en fin helg Anneli!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  9. Trillingnöten:
    Det var en härlig dag. Vi fikar nästan aldrig, mest om vi har gäster :) Fredagen har varit ganska hektisk. Jag hoppas att morgondagen blir lite lugnare.

    Caroline:
    Det är fantastiskt att få tid med vart och ett av barnen i lugn och ro.
    Kram!

    Lotta:
    Visst är det fantastiskt att få sådan tid med barnen. Ebbas är trevligt men eftersom vi inte är några fikafantaster så brukar vi äta lunch där ibland. Jag har förstått att ni bor i närheten någonstans :)
    Jag önskar er en skön helg också!
    Kram!

    SvaraRadera