.

.

onsdag 8 januari 2014

Tidssökare

det är vad jag är just nu.


Fast det är jag ju i princip alltid.

Dagens grateful.

Dag 8:
Böcker. Behöver ingen vidare förklaring. Jag älskar böcker. Att känna doften av dem, att känna på framsidorna,  att väga dem i min hand och inte minst att få djupdyka in i berättelserna och läsa dem.


Jag har börjat träna igen efter långdragen sjukdom och ett långt lov. Det var både roligt och skönt. Två nya saker poppade upp under tiden som fick ta sig vidare in i manus nummer två. Dessutom har jag jobbat vidare med manuset och fört över redigeringen av femtio sidor. Nu är det inte mycket kvar.

Lite skrivinspiration hinner vi  med i alla fall. Det handlar om redigeringen. Det finns många sätt att göra det på, det gäller bara att hitta det som fungerar för en själv. Huvudsaken är att man är noga med detaljerna. Att det inte finns irriterande fel som man har missat. Att lämna texten en tid innan man redigerar tror jag är väldigt viktigt. Hemingways teori om isberget är också väldigt intressant, tar man bort något i texten kan läsaren märka det och hela den delen av berättelsen kan förändras. Det är något att fundera över när man redigerar så att berättelsen verkligen hänger ihop.

6 kommentarer:

  1. Du har rätt, böcker behöver ingen förklaring.

    SvaraRadera
  2. Åh, böcker! Det är verkligen något att vara tacksam över, att det finns så många och att vi kan läsa (och skriva!).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det! De kommer aldrig att ta slut, varken de vi vill läsa, eller de vi vill skriva. :)

      Radera
  3. Ja vad vore livet utan böcker!? Jag har svårt att förstå hur man kan vara utan böcker.
    Härligt att du är frisk och kan börja träna. Lycka till med redigeringen och god fortsättning :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sorgligt! Utan böcker skulle livet vara torftigt och tråkigt.
      Tack och detsamma!

      Radera