.

.

torsdag 9 januari 2014

Regn, tandläkare och manus

vilken blandning. Ibland ser dagarna ut så.


Det gick i alla fall bra hos tandläkaren. Det är något att vara tacksam över. Med mig hem fick jag dock ett och annat att tänka över. Sådant som kostar mycket pengar. Tandvården gör ju det.

Det har regnat precis hela dagen idag. De kalla dropparna rinner längs fönsterrutorna som ser ledsna ut. Det leder oss snyggt vidare till dagens grateful.

Dag 9:
Regn. Jag tycker mycket om regn. Har alltid gjort. Kanske är jag mer förtjust i varmt sommarregn är kallt vinterregn. Men regn gillar jag. Det är en härlig känsla att få gå omkring i alla typer av regn.


Jag fick också tid för manusarbete, den bästa tiden på dagen. På delad förstaplats med att vara med barnen. Nu är det verkligen inte många sidor kvar och det börjar bli pirrigt. Snart ska det få göra sin jungfrutur ut i världen.

Dagens skrivinspiration handlar om berättelsens tempo. Faktiskt något att fundera över. Vilket tempo har din berättelse? Vilket tempo ska en bra berättelse ha? Vad är bäst, korta eller långa kapitel?

6 kommentarer:

  1. Uff för tandläkare. Noterar att du ändå inte satt det i listan över tacksamhet. Regn är bra mycket trevligare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, tandläkarbesök är inte roliga! Men det är skönt när de är över. Nog för att jag är tacksam över att tandläkare finns, men det kvalar inte in på min tacksamhetslista eftersom det inte alls är något jag tycker om att behöva göra. Fast nu har jag äntligen hittat en tandläkare som jag känner mig trygg och bekväm med. Det är jag tacksam över. Men regn är verkligen trevligare.

      Radera
  2. Det där med tempo och kapitellängd får gärna varieras i min värld. Korta kapitel skapar ju ofta ett högre tempo också. Hur som helst, håller tummarna för ditt manus på dess jungfrutur! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du! Jag håller med. Fast en lektör sa till mig att korta kapitel stör flytet. Själv tycker jag som du, att de skapar ett högre och snabbare tempo.

      Radera
  3. Jättebra youtube-klipp! Känner att jag har betydligt högre tempo i mitt andra manus. Pang, pang, pang. Det händer ständigt något och inget jada jada :). Sedan beror det ju helt på vilken typ av berättelse man skriver. Ibland måste texten spegla eftertänksamhet helt enkelt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med om att det beror lite på berättelsen, men att ha ett visst tempo är nog aldrig fel.

      Radera