.

.

fredag 24 januari 2014

Men är det sant

är det verkligen fredag redan!


Det är konstigt hur tiden mellan sovande och vaket tillstånd fungerar. Precis när jag höll på att vakna tänkte jag på det där med fri vilja. Eller det var ju inte så logiskt tänkt, jag var ju inte riktigt vaken, men jag tänkte på varför vi ska ha svart mascara egentligen. Tänk om det hade varit rätt att ha röd mascara. Då skulle tårarna inte vara svarta när vi grät utan röda. När jag vaknade tyckte jag att det var en mycket märklig tanke, tills jag funderade på dess ursprung. Jag funderar väldigt mycket på vår fria vilja och att tänka själv. Allting runtomkring oss har startat i att någon vill bestämma vad vi ska tycka. Därför ska man vara väldigt försiktig med att följa den tanken utan eftertanke. Man måste alltid fråga sig, vad tycker jag? Det finns inget som är sant eftersom det så kallade sanna förändras efterhand. För mig är det självklart och jag ifrågasätter alla tankar om att så har det alltid varit och så är det bara. Om man inte tar sin fria vilja på allvar är det verkligen bara en illusion. En inprogrammerad känsla av att man väljer själv. Det finns ingen sanning. Men allt går att förändra. Bara man tar ansvar för vad man tycker och tror på. Vi är fria att tycka något annat än vad andra gör. Att tro på något annat än andra gör. Det är livsviktigt för mig numera. När jag knäckte den koden blev mitt liv så mycket lättare att leva och numera tror jag mest på mig själv.

Bild lånad här.

Pillandet fortsätter, både i manus nummer två och dess följebrev. Fast nu är det verkligen bara pillande och snart måste jag släppa det ifrån mig.

Dagens grateful.
Dag 24:
Min skrivare. Den som får mina alster på pränt. Den jag hoppas få använda flitigt under helgen. Ständigt övervakad av Stella. Hon älskar när man skriver ut. Manus är en dröm för henne.


Då så, dags att köra igång helgen. Och det gör vi självklart med dans. Everybody dance NOW!!

10 kommentarer:

  1. Ja, det var tänkvärt. Men svårt att efterfölja, kanske. I så fall börjar man ju ifrågasätta precis allt man gör varje dag och det kan ju bli lite jobbigt. Men visst är det bra att våga tänka utanför ramarna, speciellt för kreativa personer.
    Vad kul med katten som gillar manusutskrifter. Vad gör hon då?

    SvaraRadera
  2. Jag tänker mer att det är som med allt annat, man får välja sina krig. En del saker är viktigare att ifrågasätta än andra. Utanför ramarna händer det väldigt mycket som är spännande! : )
    Jag vet inte vad Stella gillar med utskrifter, men när det skrivs ut är hon där. Hon klättrar omkring på skrivaren och utforskar. Eller så ligger hon bara bredvid. Hon verkar tycka det är spännande med ljudet och alla papper som dyker upp helt magisk. : )

    SvaraRadera
  3. Kloka tankar, och något som vi alla borde tänka till om.
    Och ja, tiden den bara flyger iväg. Idag är det min lilles tjugofemårsdag. Jag fattar inte riktigt hur det gick till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det är viktigt, det är så mycket som är sjukt omkring oss som vi behöver kämpa emot. Ja, tiden går så att det knappt går att hänga med. Det är lite skrämmande faktiskt. Man ser det allra mest på barnen. Det gäller att ta tillvara på varje dag på bästa sätt.

      Radera
  4. Det är lite för lite bilder på din katt i den här bloggen. Hon är ofantligt söt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hon är en liten pärla. Men hon är inte särskilt medgörlig när man ska ta foton på henne. Då bråkar hon mest hela tiden.

      Radera
  5. Väldigt tänkvärt inlägg, jag har fortfarande en bit att gå tills jag är där jag vill vara, fortfarande gör jag saker för att "man ska" eller för att alla andra gör det, inte för att jag egentligen vill. Det här får vi diskutera mer någon gång när vi ses =)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör nog alla, det är inte lätt att kämpa emot allt som känns fel runt omkring oss. Men det känns skönt att fundera över det och att försöka ta ställning. För mig har det blivit mycket viktigare sedan jag fick barn. Jag vill att de ska få leva i en värld som inte är fylld av märkliga tankar, ideal och så kallade sanningar. Jag ser fram emot att diskutera det vidare med dig när vi ses nästa gång. :)
      Kram!

      Radera
  6. Det är viktigt att ha den där medvetenheten, jag håller med dig! Tyvärr tror jag att rätt många människor låter bli att tänka. Många "bara gör".
    Stella kanske tror att skrivaren är en stor spinnande katt? Nu försöker hon klura ut hur hon själv ska lyckas spotta ut de där spännande vita grejerna som du ägnar så mycket tid och vårdar så ömt.

    SvaraRadera
  7. Åh, vilket bra inlägg! Jag skämdes till ganska nyligen för att jag som 40-åring är fantasy-frälst men det känns otroligt skönt när jag har klivit ut ur garderoben och skiter fullständigt i vad andra tycker :).
    Det verkar vara något särskilt mellan katter och skrivare. Youtube översvämmas av filmer på katter som går nuts på utskrifter. Men gulligt är det :-).

    SvaraRadera