.

.

måndag 1 oktober 2012

Min bokmässa 2012

var en alltigenom magisk upplevelse! För mig är det en mängd gyllene pärlor som jag långsamt trär upp på en tråd när jag tänker på alla de upplevelser jag haft. Ett fantastiskt värdefullt pärlband som jag alltid kommer att ha med mig.


Jag har sett fler kändisar än jag kan räkna upp och jag har pratat med människor jag längtat länge efter att få träffa. Jag har köpt böcker, både signerade och osignerade. Jag har lyssnat på författarsamtal och föredrag. Jag har insupit atmosfär och njutit fullt ut. Jag har sett annat, men tänker blunda för sådant en liten stund till. Det här året, min första bokmässa lämnade mig med den varmaste känslan som är möjlig att ha och med det största leendet på läpparna och varm lycka ända in i själen.


Det andra nämns både här och där, i Aftonbladet skriver man om att "Den självupptagna komedin är över." I den världen där allt det tråkiga finns, allt det som kan följa med berömmelse och kändisskap. Och kanske är det just så för någon eller rent av några. Själv tycker jag bara att det är beklämmande när vuxna människor beter sig märkligt och omoget. När kändisskap är viktigare än vänskap. När det är viktigare att synas med NÅGON än att föra samtal med någon som betyder något för en. Pernilla Alm skriver idag om svansen, den svans som inte alls bara finns på en bokmässa utan på de flesta platser i samhället. Vem har inte upplevt den på både skolor, arbetsplatser och till och med bland vänner. Själv tycker jag att vi människor och särskilt vi kvinnor, borde hålla ihop och hjälpa varandra framåt istället. Alltid! Därför gillar jag verkligen tanken på den muff som Simona nämner i en kommentar hos Pernilla. En rosa mjuk, fluffig, varm och välvillig rattmuff som vi omsluter varandra med.


Nog om allt detta. Bokmässan ska alltid få vara bara magisk och helt underbar för mig.






Egenutgivarna var en given plats för mig att hänga mycket på. Vilka kvinnor. Vilket driv.


Fantastiska Joanna Björkqvist, som jag äntligen fick äran att träffa i verkliga livet.


Och Amanda Hellberg som faktiskt var den som utan att veta det själv, med en kommentar hos mig för länge sedan, gav mig självförtroendet att våga skicka in till förlag. Den som skriver och ännu inte hänger hos henne missar väldigt mycket. Så häng där!


Och många, många fler som jag inte ens kom mig för att fotografera i mitt euforiska tillstånd.

Efter en dag på bokmässan var jag så fylld intryck och fötter som verkligen behövde vila, så gick jag iväg för att äta och vila på mitt underbara hotellrum på Mornington Stravaganza hotell, min glänta i vardagen och i mitt bokmässerus, som blev min lugna oas. En plats att smälta intryck på och att få njuta ännu lite till i lugn och ro. En plats som jag varmt rekommenderar när man är i Göteborg.


Sedan på kvällen drog jag vidare till Park hotell som jag hört var platsen att avsluta bokmässedagen med. Helt ensam och utan några förväntningar eller förutfattade meningar flöt jag in i en lokal som långsamt började fyllas med allsköns människor. Där kunde man ju känt sig helt lost i mitt läge, men jag hade tur som såg underbara Susanne Boll som var så fantastiskt snäll och bjöd in mig att sitta vid bordet där hon satt med sina författarkollegor. Efter det hade jag en helt övernaturlig upplevelse. En helt fantastisk kväll där frotterade jag mig med fler kändisar än jag ens kan komma ihåg. Hade trevliga samtal och fick uppleva några mycket inspirerande timmar. Efter ett tag kände jag mig helt överväldigad av så många upplevelser, så många kändisar och så många samtal att jag bara var tvungen att gå hem till min oas igen. Smälta och efteruppleva. Det var en vacker kväll att få vandra på avenyn på.


Efter en god natt fick jag en underbar frukost som jag åt tillsammans med Janne Schaffer, ja vi satt ju inte vid samma bord direkt, men ändå!


Efter det lämnade jag hotellet för lite shopping. Topshop och Zara hade en hel del som jag behövde. Därefter var det dags att åka tåg hem igen. Hem till min underbara familj som alltid gör återvändandet till en härlig fest. Jag är fortfarande trött och fortfarande fullkomligt lycklig och överväldigad på det mest positiva sätt när jag tänker på min bokmässa 2012. Min första men definitivt inte den sista.

30 kommentarer:

  1. Låter helt fantastiskt! Jag skulle gärna vilja komma till bokmässan någon dag!
    KRAM Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var verkligen fantastiskt! Jag tycker definitivt att du ska åka dit och uppleva den någon gång.
      Kramar!

      Radera
  2. Det låter fantastiskt! Jag ser bokmässan som en plats att inspireras av, ett bevis på att drömmar uppfylls och att läsglädjen fortfarande finns kvar hos så många människor. Nästa år hoppas jag att jag får följa med dig till Park =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var fantastiskt! Jag ser också bokmässan på det sättet och det var också så jag upplevde den. Ren och skär glädje. Nästa år hoppas jag verkligen få sällskap med dig till Park : )

      Radera
  3. Åh, jag som kände att jag bara försvann bort och vi aldrig hann säga hejdå ordentligt. Men det var väldigt roligt att ses!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var väldigt trevligt att ses och att få prata en stund! Och det var en kväll att försvinna bort då och då i, precis så som det ska vara en sådan kväll. Jag är så tacksam över att du tog hand om mig lite precis när jag kom in och inte kände en människa : ) Det betydde väldigt mycket och jag hade en fantastiskt trevlig kväll. Jag hoppas att vi får ses snart igen.

      Radera
  4. Ohh - vad jag unnar dig dina upplevelser. Nu när jag skriver det slår det mig att jag inte ens är avundsjuk. Lovar! Känner hur din lycka sprider sig ända långt bort till mig ...
    Tack för att du delade med dig!

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du! Du saknades där. Vad roligt att jag kan sprida den glädje och lycka som jag fick uppleva där. Nästa år kanske vi kan ses där.
      Kramar!

      Radera
  5. Vilken härlig mässa du hade! Min första var också fantastisk. Älskar bilden på rattmuffen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var det verkligen! Kanske är den första gången den allra bästa. Rattmuffen är en fin symbolisk bild av kvinnlig omsorg och välvilja : )

      Radera
  6. Så fantastiskt roligt det var att träffa dig IRL och du såg ju ut som en spansk prinsessa - mycket vacker och strålande!

    Såg att du, precis som jag, fångat min pappas lumparkompis på bild också - titta in hos mig så förstår du vad jag menar! ;)

    Massor av varma kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan bara hålla med dig, helt fantastiskt roligt! Och du är allt för snäll, du får mig att rodna. Själv visste jag ju hur vacker du var redan innan vi fick träffas. Både på utsidan och på insidan.

      Vad kul att få veta om din pappas lumparkompis som har blivit riktigt känd på vägen. : )

      Många kramar!

      Radera
    2. Jag kan bara hålla med Joanna! Fin resumé av dina intryck också!

      Radera
    3. Tack! Det var verkligen fantastiskt att få träffas på riktigt.

      Radera
  7. Vilken underbar upplevelse. Hade önskat att jag också varit där. Är bara lite avis... ;)

    SvaraRadera
  8. Fint! Nästa år ska jag också bo på Mornington. Verkligen bästa stället!

    /Ana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det, det är en fantastisk oas mitt i allt kaos och alla underbara men tröttande upplevelser.

      Radera
  9. Superkul att du kom förbi oss och gav dig till känna också. Trevligt att träffas och härligt läsa att du hade en så bra dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var verkligen en helt fantastisk dag och kväll. Och det var så roligt att få träffa er alla på Egenutgivarna.

      Radera
  10. Jag blir alldeles varm i hjärtat av att läsa hur härligt du har haft det.
    Nästa år kommer jag att vara där. Då kan vi väl hoppas att vi har varsin bok att presentera? Hihi. Drömma ska man ju...

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en helt fantastisk upplevelse. Nästa år måste vi träffas där, en bloggträff skulle inte alls vara fel. Drömmen är ju verkligen att vi har våra egna böcker att representera då : )
      Kram!

      Radera
  11. Jag tycker att du är så modig! Pratade du någonsin med Dag Öhrlund? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland måste man utmana sina rädslor och bara göra saker som berikar ens liv. Vi försökte prata, men han var på väg någonstans så han bad mig titta förbi honom på bokmässan under söndagen. Jag hade tänkt gå in en stund även på söndagen men jag kände att jag behövde ha en lugn och skön förmiddag istället innan jag åkte hem igen. Jag hoppas få chansen att prata med honom vid ett annat tillfälle och jag ska köpa hans bok.

      Radera
  12. Vad glad jag blir av att läsa ditt inlägg. Synd att vi inte möttes i vimlet. Kanske näst år?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Ja, nästa år måste vi försöka träffas där.

      Radera
  13. Åh vad mysigt och underbart det låter. Tack för att du uppskattade precis det vi står för. Välkommen tillbaka nästa år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själva för en helt underbar vistelse! Jag återkommer definitivt nästa år.

      Radera
  14. Oj, jag skulle vilja kommentera allt du skriver! Vad kul att du fick en sådan fantastisk dag. Precis så upplevde jag mina första bokmässor. Men tyvärr har jag börjat att tycka att det är för MYCKET de senaste åren. Antagligen för att jag är utmattad. Jag gick inte ens dit i år. Men jag har varit där alla år innan. Jag hade glömt bort hur fantastiskt det är att få träffa alla dessa författare och att få inspiration och tips. Kanske att jag är redo för allt vimmel igen en dag. Så kul att du fått en så bra upplevelse och så mycket inspiration.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mycket och man behöver hitta en lugn oas att få vila i då och då, vilket jag verkligen gjorde på mitt lilla hotellrum. Men det är en helt otrolig upplevelse att få befinna sig mitt i. Jag är mer än nöjd med mitt första bokmässebesök. Hoppas att du snart får känna dig frisk igen så att du kan njuta av fler upplevelser i lugn och ro.
      Kram!

      Radera