.

.

söndag 28 oktober 2012

Å ena sidan

å andra sidan!


Jag sitter och tittar på mitt manus och funderar och funderar på mitt nästa steg. Om jag skickar till de olika förlagen så vet jag att väntan blir lång. Och så vet jag ändå inte hur det slutar. Eller så vet jag! Nålsögat är mycket litet och chansen att ta sig igenom försvinnande liten. Även om man är optimist och tror väldigt mycket på sitt manus. Det är hur man än vänder och vrider på det många, många parametrar som ska sammanfalla för att just mitt manus ska antas. Jag tror inte längre att det räcker med ett bra manus, jag tror att det behövs en hel del andra saker också. Rätt manus, rätt läsare, rätt genre, rätt tidpunkt, rätt dag, rätt årstid, rätt sinnesstämning. Ja, det säger ju sig självt att det inte alls är lätt!

Att ge ut själv innebär å andra sidan mer tid och intresse för allt det andra, det som inte hör själva skrivandet till. Det innebär en ekonomisk satsning och att sälja, sälja, sälja! Men det är definitivt något att fundera på, då alla de jobbiga parametrarna som det innebär att skicka till förlag försvinner.

Funderandet får nog fortsätta lite till!

Under tiden njuter jag av hösten när den är som allra vackrast. Nu innan kylan blir förlamande och längtan bort blir förkrossande!



20 kommentarer:

  1. Det ena behöver säkert inte utesluta det andra. Om du ger ut själv och sedan blir antagen, har jag dock hört från förläggare att de anser att boken redan nått sin läsekrets. Så då är det bäst att satsa på inbundet så att förlaget kan göra pocket. För de ger inte ut en pocket igen om det redan finns en pocket, men kan ge ut det om den först funnits i hård pärm. I alla fall, jag är nöjd med att ajg gav ut själv, för jag ville ha ut just den boken just då. Men med nästa vet jag inte. Det finns liksom ingen dead-line för när den behöver nå en läsekrets. Kanske satsar jag trots allt på att skicka iväg till förlag och väntar. Och väntar. Och väntar ... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt att veta var man ska vända sig med sitt manus. Det finns fler vägar att gå nu än det gjorde förr. På gott och ont! Fast väntandet, det är inte roligt! Jag funderar vidare ett tag till tror jag.

      Radera
  2. Jag förstår ditt funderande, ibland behövs det!
    Lycka till!
    Kram Helen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du! Det är bättre att fundera före än efter! :)
      Kram!

      Radera
  3. Vad fint det var här på bloggen - känner mig välkommen - jag som älskar hösten (samt de övriga tre årstiderna!)

    Jag tror att man kan satsa på både förlag och egenutgivning - det ena behöver (kanske) inte utesluta det andra - allat har sin tid.

    Hursom - stort lycka till!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag gillar det också! : )

      Det är så svårt att veta vilken väg man ska gå. Nuförtiden finns det ju fler vägar att gå än det gjorde förr. På gott och ont! Men svaren kommer väl tids nog till mig.

      Kram!

      Radera
  4. Ja det är mycket att fundera över och ta ställning till, särskilt just nu eftersom många förlag verkar krisa och valmöjligheterna för egenutgivning ökar. Ta tid på dig och vänta tills du känner dig absolut säker, tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det verkligen och det gäller att välja den som är rätt för en själv. Att det är som det är för förlagen gör ju också att man måste tänka en extra gång. Jag funderar nog vidare en stund till! : )

      Radera
  5. Hur du än bestämmer dig för att göra hoppas jag få hålla en av dina böcker i min hand. Och det snart! Lycka till i massor! *kram*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du! Det gör mig väldigt glad att du vill läsa. : )
      Kramar!

      Radera
  6. Inte roligt att jobba i motvind. Dag Öhrlund har bra tips i sin bok "Skriv din bok och sälj den". Där berättar han om sina misstag som kan vara bra att känna till för att inte själv göra bort sig.
    Hur du än gör önskar jag dig Lycka till :)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du! Kanske jobbar man alltid i motvind när man skriver, kanske gäller det bara att vänja sig vid det. Dag Öhrlunds bok är på väg att beställas, det känns som om han har många bra tips till oss som skriver.

      Radera
  7. Önskar dig också stort lycka till, vet ju hur du kämpar men du ger inte upp, bra!!:)) För eller senare....du vet...;)

    Kramar
    Adela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack gulliga du! Jag ger inte upp. Man vet aldrig när det händer : )
      Kramar!

      Radera
  8. Eftersom du verkligen brinner för det, så tror jag att det hade känts jättebra att lägga ner tid på att sälja. Det gäller ju ändå dig och dina böcker. :-)

    Lycka till, vad du än bestämmer dig för!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du!
      Det har du absolut rätt i, men det är skrivandet som är min passion. Säljandet kommer definitivt i andra hand. Men om det är vad jag måste göra så gör jag det. Det är ju lättare att sälja något man verkligen brinner för : )
      Kram!

      Radera
  9. Jag sitter i samma sits som du, så jag vet hur det känns. Utöver det du skriver om rätt tajming och allt, så är det också rätt lektör som ska läsa manuset, alltså en som gillar just ett sånt manus. Så visst känns det lite motigt, det håller jag verkligen med om. Men "plötsligt händer det", i alla fall för en del! Lycka till :-) Och vilka fina höstbilder förresten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du! Det är mycket som ska stämma för att bli antagen av ett förlag. Man vet ju heller inte vilka saker förlagen söker efter. Men du har rätt, plötsligt händer det och jag hoppas att det blir just så, både för dig och mig : )

      Radera
  10. Jag säger som Hanna Lans! Kör på hård pärm, ett par hundra st, och sedan kanske förlag nappar. Jag skulle dock skicka till förlag först - iallafall med den sunda inställning du har att det inte räcker med ett bra manus - annars finns risk att man tappar lusten.

    Jag kommer nog inte ge ut själv igen eftersom det är dyrt och tar tid, tid som jag inte kommer ha på LÄNGE, men är glad att jag testat. Det är roligt och lärorikt att ge ut själv! Och blir det en riktig hit, ja då finns ju pengar att tjäna på ett helt annat sätt än om ett stort förlag ger ut.

    SvaraRadera
  11. Tack för bra tips! Det är mycket att tänka på och ännu mer om man ska ge ut själv. Jag skulle gärna ge ut själv, men precis som du säger så tar det tid, tid som jag inte heller har. Fyra barn behöver mig. : ) Jag hoppas fortfarande bli antagen av ett förlag, men blir jag inte det så får jag fundera vidare på hur jag ska lösa det. Att ge ut själv ger ju absolut frihet att styra över hur det ska se ut hela vägen vilket är en mycket lockande tanke.

    SvaraRadera