.

.

tisdag 16 oktober 2012

Manusidéer

är helt underbara när de plötsligt kommer till en. En del blir verklighet och en del hamnar bara på idé stadiet. Under mitt träningspass i dag fick jag tid att utveckla en mycket intressant och spännande idé som jag fick till ett manus för några dagar sedan. Idén kom till mig under en intervju på tv med en politiker. Och tanken kom i formen av, tänk om. . .


Jag behöver verkligen inte någon ny manusidé som jag inte kan låta bli att börja skriva just nu. Jag behöver få iväg mitt första manus på sitt äventyr, jag behöver börja redigera mitt andra manus och jag behöver ta hand om allt här hemma som förfallit under mitt intensiva manusläsande. Och ändå. . . det bokstavligen kliar i fingrarna att få börja skriva ner det som finns i mitt huvud. Det är en berättelse som kräver att jag tömmer hjärnan på en hel del fakta och börjar om från början. Det är en berättelse som om den skulle bli skriven, utgiven och såld innebär att jag nog skulle få försvara idén en hel del. Den innebär att alla måste tömma hjärnan och börja om för att förstå tanken. Ämnet ligger mig mycket varmt om hjärtat och det är en mycket bra början på en bra berättelse.

Nåja, jag hoppas att den blir skriven och det är ju faktiskt upp till mig. Tills dess, ännu några skrivtips. Den här gången från författaren Howard Jacobson. Han prata bland mycket annat om att skriva om det vi känner till, men att vi faktiskt vet väldigt mycket mer än vi tror. Det är också det man upplever så många gånger när man inte har en aning om varifrån allt kommer som man skriver om. Allt det som till synes kommer ifrån ingenstans. Förmodligen är det något av allt det som vi vet, drömmer om, önskar, är rädda för eller har sett som åskådare. Det är en oändligt spännande och fullkomligt magisk värld, den som man får uppleva som författare.

12 kommentarer:

  1. Det är då de dyker upp!!! När man har som minst tid att förverkliga dem och har fullt med andra projekt som står på rad och väntar... och vill säga åt den där idén att ta en kölapp, men det är ju så svårt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så? Man får väl utnyttja tiden så bra som det är möjligt och göra det som känns roligast. Samtidigt så vill man ju avsluta de projekt som i princip är färdiga. Lite fler timmar på dygnet skulle heller inte vara fel : )

      Radera
  2. Du kanske ska gå med i NaNoWriMo. det är rätt så mastigt men det handlar mycket om att flödesskriva och man ska få ihop 50.000 på 30 dagar. Jag var med förra året och kom inte i mål men ändock fick jag ihop 9.000 ord till bok nummer 2 :)
    Må så gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle kanske vara en idé, men jag är ganska bra på flödesskrivande när jag väl får tid att sätta mig ner. Jag tror jag skulle bli stressad av tidspressen. Med fyra barn så blir det inte så mycket skrivtid som man skulle önska : )

      Radera
  3. Nya idéer, det är underbart. Ibland, för mig, är det flykt från den bistra verkligheten när jag vet att jag egentligen måste ägna mig åt det mödosamma men underbara arbetet att fördjupa, förbättra, fördjupa igen, det jag just håller på med:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har nog rätt i flykten, när man skriver så får man verkligen förvilla sig in i andra världar än den vardagliga som man lever i. Fast jag gillar redigeringsarbetet även om det inte ger samma härliga rus som skrivflödet ger.

      Radera
  4. Det verkar som du har fullt upp, Anneli. Det bådar gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag sannerligen : )Jag hoppas verkligen att det bådar gott.

      Radera
  5. Det verkar som en fantastisk läsupplevelse, jag gillar när vårt tankesätt utmanas. Hoppas att du hinner skriva den en dag =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det kan bli riktigt intressant och jag hoppas verkligen kunna skriva den snart. : )

      Radera
  6. Känner igen det där med nya idéer som ständigt "trillar in" och samtidigt hålla fokus på det som redan är påbörjat! Det är väl det som ligger i kreativitetens natur antar jag ;-)
    Ha en skön dag!
    /Helen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Kreativiteten kan vara lite pockande både när man vill ha den och när man inte hinner med den. : ) Det är bara att lära sig leva med den.
      Ha en fortsatt härlig vecka!

      Radera