.

.

tisdag 19 oktober 2010

Skiljetecken


Annelie med bloggen Vägen till utgivning, gör en enkät om skiljetecken. Jag vill gärna hänga på eftersom skiljetecken i skrivandet inte är så självklart som man kan tro.

Om du var ett skiljetecken – vilket skulle du vara?

Har aldrig tänkt tanken men det får nog bli punkt. Jag gillar när saker är färdiga.

Finns det någon författare vars bruk av skiljetecken du tycker är intressant? Berätta!

Nej, ingen särskild författare men jag gillar väldigt korta meningar som säger mycket på några få ord.

Använder du semikolon? Om ja; hur?

I princip aldrig.

När tycker du att ett utropstecken är befogat? Motivera!

När man ropar, skriker eller vid en hälsning.

Föredrar du citattecken eller talstreck när du skriver dialog? Varför?

Jag skriver med talstreck men det var så min fundering började. Vad skiljer dem åt egentligen? Det verkar mest vara en smaksak vilket man väljer att använda. För mig blir det tydligare med talstreck men kanske är det mest en vanesak.

Beskriv din relation till parenteser (och det som står inom dem).

För mig är det mest ett sätt att inflika något som inte hör till ämnet. I mina berättelser använder jag det nästan aldrig.

Hitta på ett nytt skiljetecken. Hur ser det ut? När används det?

Jag känner inte att jag saknar något skiljetecken. Det är tillräckligt besvärligt att använda dem vi har redan.

När är det dags att sätta punkt?

Det beror helt och hållet på vad det är man vill säga med sin mening. Som jag sa ovan så gillar jag mycket korta meningar, särskilt när det är dramatiska saker jag skriver om. I ett allmänt berättande kan meningarna bli långa. Blir de för långa kan ett kommatecken hjälpa till för att få ett andrum här och där. Själv gillar jag att som författare få göra lite som jag vill. Det är ju ett sätt att skapa sin egen stil.

1 kommentar:

  1. Åh, jag gilla också när saker är färdiga, men har svårt att ta mig dit ganska ofta. Då är jag kanske ett komma?

    Kul att du ville vara med!

    SvaraRadera