.

.

tisdag 12 oktober 2010

Jag är mycket hellre lycklig

Low angle view of a mature man holding his mustache, Elephant Festival, Jaipur, Rajasthan, India Horizontal


Och ännu gladare blev jag när jag läste det härMultimanus blogg:

“Making sentences is what I do,” he says. “I mean the story will come as I write. When you are a sentence-based writer they have to be good, they have to be really on the spot. Because when you don't have a plot what will you rely on? Just language.”
Norske författaren
Per Petterson om att skriva karaktärsdrivna (till skillnad från handlingsdrivna) berättelser.

Det är ju precis så jag skriver. Jag behöver inte skämmas för att jag inte är mer strukturerad i mitt skrivande. Det verkar tvärtom som om när berättelsen byggs upp efterhand som man skriver måste man vara bra på att skriva. Tänk om det är sant! Tänk om det är så att det som kändes som om jag inte skrev på ett riktigt författarmässigt sätt visade sig vara ett riktigt bra sätt. Jag hoppas det stämmer för då blir jag riktigt lycklig. Jag undrar vad som kommer att vara viktigast för om jag ska få en bok utgiven. Att jag inte är olycklig eller att jag skriver på ett sätt där man måste vara bra på att skriva. :D

2 kommentarer:

  1. Ha, ha Anneli, jag tror inte att du behöver oroa dig. Jag tror inte att det viktigaste för ett förlag är om du är olycklig eller inte. Jag tror nog snarare att det är saker som om din story och språk fångar läsaren och vilken potential den har att sälja. Men å andra sidan kollar man bland hyllorna i bokhandeln så undrar man ibland om inte ett udda privatliv eller förflutet snarare än att kunna skriva verkar vara ett kriteri för att bli publicerad. Hrm. :/

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Lotta:
    Jag håller med. Om jag skulle vara olycklig tror jag inte att jag skulle ha kraft att skriva alls. Jag hoppas kunna beröra ändå :)
    Kram!

    SvaraRadera