.

.

lördag 6 februari 2010

Viljans makt

Jag har blandat mig i en diskussion angående den egna viljans vara eller icke vara. Då har jag fått lära mig att det finns människor som inte tror att vi har en egen fri vilja utan att vi styrs av yttre omständigheter. Man tror att vi är olyckliga just därför att vi tror att vi styr vår egen vilja men egentligen inte gör det. Hänger ni med?

Förutom en massa andra saker som det innebär så betyder det att det går omkring en massa maktmissbrukare som slår, våldför sig på och dödar andra människor. De gör det inte av egen vilja utan är styrda av yttre omständigheter som de inte kan råda över.

Förlåt mig, men jag förbehåller mig rätten att inte hålla med. För mig är det en fruktansvärt skrämmande tanke.

Den andra frågan är om det finns "det enda rätta valet". Lika skrämmande det tycker jag. Då skulle ju livet vara helt omöjligt att leva. Jag tror att det finns hur många olika val som helst. En del bättre än andra givetvis men inget mer rätt en något annat. För mig är livet fyllt med oändligt många möjligheter och val som förhoppningsvis tar mig framåt i den rikting som jag önskar. Kanske är det inte alltid lätt och kanske leds jag in på omvägar som jag inte tänkt mig. Men då gör jag nya val efterhand.

I kväll väljer jag att se på Melodifestivalen tillsammans med min familj. Jag är medveten om att det valet är fyllt av påverkan från yttre omständigheter men jag tror ändå att det är min egen fria vilja som jag utövar.

4 kommentarer:

  1. haha, ja jag var också med i det där och håller med dig.

    kram Åsa

    SvaraRadera
  2. Och ibland ångrar jag mina fria val, som melodifestival.

    SvaraRadera
  3. Åsa: Ja, vad ska man säga. Jag var bara tvungen att utveckla det lite för mig själv.

    Tandgnisslur: Kan väl bara hålla med. Vi fortsatte kvällen med Singstar. Vi sjöng kanske inte bättre än dem på Melodifestivalen men roligt hade vi.

    /Anneli

    SvaraRadera
  4. Åhh vad kul Anneli, det gjorde ni helt rätt i, då händer det ju positiva saker i kroppen. Mera sång åt våra själar, den vi sjunger själva.

    SvaraRadera