.

.

onsdag 10 februari 2010

Greppet hårdnar


Lyckan släpper inte taget om mig. Jag börjar undra om det är något jag missar som jag borde uppfatta i alla frågor om lycka runt omkring mig.

Idag när jag gick och pysslade här hemma med TV:n på i bakgrunden så kom det igen. Lyckan. Den här gången i form av ett finskt program som hette "Kamrat Sverige". Det handlade nog främst om hur svenskar är jämfört med finnar. Men också om hur lyckliga vi är och vad lycka är. Bland annat filmades mycket från norra Finland där de flesta upplevde sig som lyckliga trots avsaknaden av framför allt ljus större delen av året men också elektricitet och vatten inomhus. Man var verkligen nöjd i det lilla. Dagen gick i långsam takt och man tvättade (utomhus) tog hand om sina renar, lagade mat och inte så mycket mer. Den ljusa årstiden då det är ljust året runt så gick livet på helt oberoende av klocka. Man åt när man var hungrig och sov när man var trött. De kunde inte förstå hur man kan leva eller vara lycklig på det sätt som vi lever.

Själv tror jag nästan att man måste vara född där för att kunna uppskatta en så långsam rytm. Jag skulle nog bli tokig och totalt uttråkad. Men visst låter det härligt att vara så nöjd.

Man pratade med en massa svenskar, kända och okända, om lycka. Svaren växlar ju givetvis men att vara frisk och familj kommer ofta högst upp. Pengar och saker finns där också såklart. Men jag tror att utan att vara frisk och att man har en familj som man älskar så är det nog väldigt svårt att vara lycklig oavsett hur mycket pengar och prylar man har.

Avslutningsvis kom man fram till att vi var väldigt lika, svenskar och finnar. Programmet avslutades med att programledaren trodde att "det nästan är politiskt inkorrekt att säga att man är lycklig. Själv tycker jag att det är en sanning med modifikation. För samtidigt som vi jagar lyckan och ofta mår ganska dåligt över att inte ha hittat den så är det på något sätt väldigt provocerande när någon säger att de är lyckliga. Så lätt är det inte.

Jag känner mig lycklig och rik på alla sätt som är viktiga för mig. Jag har gjort en enorm resa i mitt liv och det har tagit lång tid att komma hit. Nu tänker jag njuta av att ha landat i mig själv och jag tänker påstå att jag är lycklig. Inte alltid för det vore konstigt, men för det mesta.

Ikväll ska jag läsa tidningen PS! om medberoende där Åsa (coach och författare) är med. Gissa vad som står på framsidan av tidningen. Nya positiva psykologin: Lycklig nu!

1 kommentar: