.

.

fredag 19 februari 2010

Flow



Jag tycker att flow låter så härligt. Ordet låter mjukt och lite vågigt tycker jag. Som en härlig varm surfvåg. Det är en fantastisk känsla när man surfar på den där vågen. Man står stadigt på brädan och följer vågen fullt ut. Kroppen, brädan och vågen är ett. Problem och hinder försvinner. Man har flyt och livet känns lätt och underbart.

Jag tänkte på det där med att ha flow eller flyt som vi kanske säger på svenska. Hur man känner sig och hur man mår beror mycket på vilket flyt man har i olika sammanhang. Det kan gälla att skriva, måla, jobbet eller bara flyt i vardagslivet. Det behöver ju inte gälla stora viktiga saker utan små obetydliga som sätter stämningen i livet. Visst är det underbart med flow men kan man verkligen uppskatta det fullt ut utan att känna motgång då och då? Som i alla aspekter i livet så ser jag framför mig en vågskål. Den ska förhoppningsvis väga jämt. Men inte hela tiden. Den måste ju pendla och ena sidan måste väga tyngre än den andra då och då. Det är ju precis det som är livet. Det är lätt att inse allt det här när man faktiskt har flyt och inte lika lätt när man sitter fast i motsatsen och livet bara känns tungt. Då känns det som om man aldrig kommer att komma ut på andra sidan. Det känns som om spiralen neråt är oändlig. Kreativa människor verkar ha djupare dalar och höjder. Kanske är kreativa hjärnor känsligare och mer dramatiska än andra hjärnor. Någonstans måste ju deras fantasi och keativitet komma ifrån. Dramatik är ju härligt på många sätt och ger nya infallsvinklar både i jobb och vardagsliv. Jag inser att anledningen till mina tankar och min insikt beror på att jag har flow just nu. När jag inte har det så är jag inte särskilt insiktsfull. Jag passar på att skriva av mig det här nu så kan jag kanske gå tillbaka och läsa det när jag är på den andra sidan och allt känns jobbigt och tungt och hoppas att det kan hjälpa mig då. Det finns en väg ut och den kommer snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar