.

.

onsdag 25 april 2012

Aprilväder och en nostalgitripp

Idag blev det en helt annan dag än gårdagens sol och värme. Den bjöd istället på kyla och regn. Ett äkta aprilväder som gillar att luras.




Fast jag gillar att promenera i regn så det gjorde mig inte något alls. Fast varmt sommarregn är skönare förstås.

När vi bodde i Uppsala så firade vi många fantastiska sista-april-fester, som alltid hölls hos oss eftersom vi hade en stor, pampig lägenhet mitt i stan. Då kunde man lika gärna få uppleva sommarsol med shorts och t-shirt som vinterkläder och snö. Här i Skåne blir det oftast inte lika dramatiskt. Jag saknar sista-april-firandet i Uppsala, vilket ös det var. Nästan en sydländsk känsla. Här händer det just ingenting. I år ska dessutom svärföräldrarna stå på den berömda balkongen. Synd att det är så långt dit.








Ok, där fick ni och jag se och återuppleva en svunnen tid. :) Det var vid jul och vi skulle precis sälja lägenheten för att flytta till Skåne, så det är drygt tio år sedan bilderna togs och de togs av mäklaren. Vi har nästan inga möbler kvar från den tiden, förutom matsalsgruppen.

Jag har varit en sådan dålig bloggkompis de senaste dagarna. Jag brukar ju göra mina bloggrundor vid tv:n när barnen har lagt sig, men jag har varit så trött att jag nästan har somnat istället. Det måste bli bättring nu.

Sista-april-bilden från Uppsala är lånad här.

12 kommentarer:

  1. wow, vilken inredning. Jag visste inte att det var något speciellt med Uppsalas Valborgs(?)firande... Hur kommer det sig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en speciell inredning till en speciell lägenhet : ) Vi har nästan inget kvar av allt det där. I Uppsala firar man på studenters vis, eftersom det är en studentstad. Det är en stor dag med väldigt mycket firande.

      Radera
  2. Just det! Snart är det ju Valborg! Vad ska vi hitta på då! Mysigt med Valborg!
    Värmen är saknad! Hoppas den kommer snart!
    Vilken tjusig lägenhet ni hade, jättefin!!

    Har några frågor till dig på min blogg =)

    KRAM! Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så känner jag också, det har kommit så fort. Något kul ska vi väl kunna hitta på även här i Skåne : )
      Värmen kommer alldeles säkert tillbaka och snart är det sommar igen : )
      Det var en mycket speciell lägenhet, även om vi nu tycker att det ser väldigt gammeldags ut : ) Det var långt innan den vita, moderna perioden.
      Jag tittar in hos dig : )
      Kramar!

      Radera
  3. Vet precis vad du menar. Champagnegalopp och fyrisåns tävling, tal och majmiddagar fyllde staden med en sådan glädje över att våren äntligen ankommit. Jag antar att det fortfarande är så, men är inte heller där längre. Och saknar den där känslan så här års.

    Hoppas att du ändå får stämning och att du någonstans får höra "sköna maj, välkommen!".

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen det ultimata sättet att fira valborg på : ) Det är med all säkerhet fortfarande så.

      Det är klart vi fixar stämningen, det vore kul om det blev en varm valborg i år så att man kan vara ute mycket.

      Kram!

      Radera
  4. Ja vädret kan man verkligen inte lita på. Här ändras det var femte minut.
    Jag har också blivit dålig på att gå min bloggrunda. Jag hinner inte med just nu. Det är så mycket annat att göra. Det går upp och ner med det.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl som det ska vara med vädret just nu : ) Fast jag hoppas att det stabiliserar sig snart.

      Ibland händer det ju mycket annat i livet som gör att bloggandet får vänta. Precis så måste det ju få vara också. Nu är det vår och det vill man ju passa på att njuta av.
      Kram!

      Radera
  5. Vilka underbara naturbilder och vilken fin vintagelägenhet ni hade!
    Du har en utmaning hos mig;).
    Puss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var väldigt fin, men nu tycker vi att den ser väldigt gammeldags ut : )
      Jag kollar upp utmaningen : )
      Kramar!

      Radera
  6. Vad jag älskar daggkåpa - den innehåller liv på något sätt, kanske för att vi inte kan leva utan vatten?

    Det är på gamla kort som vi ser hur vardagen och vi själva förändras genom vårt möblemang - vi ser hur tiden flytt när vi tittar på det vi har idag.

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt vackert med vattendroppar i daggkåpor.

      Så är det verkligen, allt förändras. Samtidigt ser man allt som hänt bland de där möblerna. Där har jag planerat mitt bröllop och fått hem två små nyfödda barn. Så mycket kärlek, glädje och lycka.

      Kramar!

      Radera