.

.

fredag 25 mars 2011

Skrivrus

Igår fick jag skriva i ett par timmar igen. Det blev 1253 ord. Det var helt sagolikt. Jag tror att de flesta som skriver känner igen sig i det totala ruset. Hettan i ansiktet. Kroppen som lättar. Fingrarna som dansar på tangentbordet. Orden som leker kurragömma med tankarna. Och lyckan när de hittar varandra.

Den här musiken beskriver så perfekt känslan som jag har när jag skriver. Den är fantastisk om man behöver skapa ett driv i skrivandet. Det är som en hel roman i ett enda musikstycke. Detta är vad som får mina ord att komma till mig som i ett rasande vattenfall. Vad lockar fram era ord?

7 kommentarer:

  1. För mig är country musik som lockar fram mina ord, inspiration och fantasi. Den musiken är så varierande-från sorgliga ballader till kärleks förklaringar och party känsla. Så kan man välja vilket humör man själv/karaktärern är på eller vilket som passar för stunden och till den scen man skriver.

    SvaraRadera
  2. Härligt Anneli!
    Jag önskar att jag kunde få det ruset när jag ska skriva mina tentor!
    Fin helg till dig! Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Lovely - å tack för beställningen :)

    SvaraRadera
  4. För mig är det klassisk musik som lockar fram känslan och drivet. Oavsett vilken genre jag skriver inom.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Å, det är precis den känslan som gör skrivandet så roligt! Kul att det löper på för dig. kram!

    SvaraRadera
  6. Åhh - tack Anneli för denna njutning. Aldrig hört tidigare. Vet vad jag gjorde? Tog av mig glasögonen, slöt ögonen och lutade huvudet bakåt och bara njöt och var i nuet under de 7 minuter som stycket höll på.
    Jag lyssnar mer än gärna på klassisk musik när jag skriver, men det beror på vad jag skriver. Den här sortens musik som du bjöd på kan lätt bli min favorit:-) Tack ännu en gång. Kram

    SvaraRadera
  7. Hanny:
    Vad kul att du tittar in hos mig. Välkommen!
    Min pappa tycker om countrymusik så jag har lyssnat mycket på det när jag var barn. Det gör jag inte så mycket nu men musik överhuvudtaget är så otroligt viktig för mig. Särskilt när jag skriver.

    Anna:
    Jag hoppas också att du kan få det ruset när du skriver dina tentor. Hoppas kan man ju alltid :)
    Ha en skön helg och lycka till med dina tentor!
    Kram!

    My Myself and I:
    Visst är det fantastisk musik!
    Klart man vill ha boken när den kommer :)

    Nina:
    Så är det för mig också. Klassisk och filmmusik.
    Kram!

    Karina:
    Tack!
    Det är verkligen en helt fantastisk känsla.
    Kram!

    Ebba:
    Vad roligt att du uppskattade det. Visst är det helt underbar musik. Den perfekta skrivmusiken för mig.
    Kram!

    SvaraRadera