.

.

tisdag 2 april 2013

Om önskningar som hjälp i skrivandet

berättar Jackson Pearce.



Så är det väl helt enkelt i de flesta böcker. Huvudkaraktären måste ha en önskning, ett mål som tar berättelsen framåt. Just nu ska jag försöka använda just det i ett kapitel på flera karaktärer samtidigt, det ska bli spännande att se hur det går. En tiara kanske inte är fel det heller, alla behöver vi ta fram prinsessan i oss då och då för att skapa något alldeles extra.


Men det får bli i morgon eller möjligen senare i kväll. Dagen har inte bjudit på en enda sekund av skrivtid. Jag sov länge eftersom jag fortfarande inte är riktigt frisk. Sedan var det dags för detta läsårs sista och lillkillens allra första utvecklingssamtal, det var riktigt spännande. Han får idel lovord så ingen kunde vara mer stolt än jag. Efter det gjordes diverse ärenden och tiden flög iväg. Det känns inte bra i själen, så kanske kan jag få en stund innan jag somnar tillsammans med min berättelse. Jag hoppas på det.

Dagens redigeringsmusik i kväll kommer att bli Lena´s Theme från Medal of Honor: Warfighter.

12 kommentarer:

  1. Alla har vi en önskan, en dröm, ett mål... låter spännande att fler karaktärer får det!

    Lycka Till imorgon! KRAM Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du! Jag tror också att alla har drömmar och mål, det är en viktig del i vår utveckling. Nu ska flera av mina karaktärer få leva ut sina : )
      Kram!

      Radera
  2. Ja så är det ju, alla karaktärer måste ha något som driver dem, ett mål de helst ska nå i slutet. Ibland är det svårt att hitta på sådana karaktärer. Har verkligen alla "riktiga" människor något som driver dem? Eller rullar livet bara på? Inte så intressant att läsa om en sådan karaktär kanske. För mig är det svåraste med skrivandet att hitta på trovärdiga karaktärer. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Precis, utan målen och alla hinder på vägen blir det ingen bra berättelse. Jag tror ju på att alla människor har drömmar och mål men de är kanske inte alltid omvälvande stora saker. Det kan ju vara att hitta någon att dela livet med, eller att få barn, eller att se ett visst land. Ja, det finns en oändlig mängd små mål och drömmar i livet, det svåra är att göra en spännande berättelse av dem.

      Radera
  3. Ja karaktärer behöver ett mål eller nånslags fråga som de försöker få svar på. Hur man nu vill formulera det. Tycker det är väldigt kul att vrida till alla förvecklingar på hur de inte omedelbart får allt att gå i uppfyllelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utan alla mål och hinder på vägen blir det inte mycket till berättelse. Det är fantastiskt att få skapa liv och världar.

      Radera
  4. Du är så duktig med ditt skrivande. Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, men det är verkligen det roligaste som finns. Jag blir så mycket gladare och nöjdare när jag får skriva. Kram!

      Radera
  5. Min karaktärs mål i andra manuset är just vad jag behöver klura ut. Jag är något på spåret tror jag :). Medal of honor är ett bra tips på inspirationsmusik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så kul att hitta mål och drömmar för karaktärerna och sedan skapa hinder på vägen : ) Visst är det bra musik, perfekt att skapa berättelser till.

      Radera
  6. ja, det där med mål är essentiellt i en story. Man märker direkt att något saknas som ger händelserna ett sammanhang när karaktärerna inte har några. härligt att du är klar. (läste det nya inlägget..)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utan mål, drömmar och hinder på vägen blir det inte mycket till berättelse : ) Det är en sådan skön känsla att vara färdig. Fast nu väntar ju allt det jobbiga och all väntan.

      Radera