.

.

torsdag 11 april 2013

Den nya berättelsen

har fått ta form i en kort synopsis idag. Det var vad jag lyckades åstadkomma vad  gäller skrivande denna dag. Men det är jag mer än nöjd med. Under mitt träningspass blev berättelsen klarare och nu kan jag knappt vänta tills jag får skriva den.


Annars har snurrandet i huvud  nästan stannat upp helt, då jag bestämt mig för i vilken ordning alla bitarna ska komma. Det gör det lättare att leva med. Att inse sina begränsningar är inte lätt men nödvändigt.

Idag har nästyngstingen haft en kompis här så tiden för genomläsning av manus nummer två fick vänta ännu lite till. Däremot kunde jag alltså få ihop ett mycket intressant synopsis för manus nummer tre och det är inte illa det heller. Jag är nöjd med det lilla av manustid jag kan få just nu eftersom min saknad av det började göra mig smått galen.


Skrivtips behövs för att göra själen lite lycklig i väntan på mer skrivtid för mig själv. Idag handlar det om just det, att hitta den dyrbara tiden för att skriva. Jag gillar verkligen det där med att bara gå förbi allt som inte ska göras på arbetstid, tvätt, städning och undanplockning, men där har jag lite att jobba med. För det är trots allt så att även om man jobbar hemma så måste man ta sig den arbetstid man annars skulle använda om man jobbade någon annanstans. Så lätt och ändå så svårt.

13 kommentarer:

  1. Älskade videon, så mycket kloka ord. Jag tror de alla har rätt, speciellt kvinnan. Man måste avsätta tid för skrivandet, oavsett allt annat man har att göra, sätta upp det på att göra-listan. Annars är det alldeles för lätt att säga "jag hann inte." Göra det till en sak som måste bockas av, som att laga middag och tvätta kläder. Och av samma prio som de andra. kanske till och med högre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kloka ord kan man aldrig få för många av. Precis så är det ju, man måste bestämma sig för vad man vill med sitt liv och när man gjort det måste man arbeta målmedvetet för att nå sina mål. Jobbar man då hemma måste man bestämma vad som är arbetstid, vad som är tid för arbete med hemmet och vad som är fritid. Det borde vara lätt men är det inte alltid.

      Radera
  2. Du är otrolig på att hitta klipp. Bra video!

    SvaraRadera
  3. Ack ja, vad svårt det kan vara med tiden! Men ibland får man bara ta sig den. Det gör du snart, ska du se. Spännande med manus 3!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt och man borde verkligen bara ta sig tiden. Jag är nog rätt bra på att ta den tid jag vill förutom den från barnen, så jag jobbar runt dem kan man väl säga. Men jag blir så mycket gladare och nöjdare när jag skriver, så det är bättre för dem om jag ser till att göra det. Det är spännande med manus nummer tre och jag hoppas att jag snart kan koncentrera mig på det.

      Radera
  4. En 3:a ... gu´va spännande!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det verkligen, jag hoppas få ihop något bra av mina tankar om den.
      Kram!

      Radera
  5. Tänk vad lite träning kan göra för huvudet, kommer alltid på bra grejer då :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är helt fantastiskt vad kroppslig träning också är så otroligt bra för kreativiteten.

      Radera
  6. Det är så härligt att du delar med dig av alla skrivtips du hittar.
    Allra bäst är det när man får något skriver varje dag, då växer historien av sig själv. När jag inte hinner skriva så försöker jag iaf läsa igenom vad jag skrivit tidigare, så att jag har berättelsen i huvudet hela tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar skrivtips : )
      Det är så häftigt att orden finns hos en trots att man inte skriver.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera