.

.

måndag 1 april 2013

Verklighetsflykt och skrivtidsjakt

har avslutats och påbörjats i den ordningen. Jag är tillbaka i verkligheten igen och har saknat den, det skulle man aldrig kunna tro var möjligt. : )


Hemma igen efter fantastiska dagar på västkusten ser jag enormt mycket fram emot att få fortsätta redigera igen. Jag lyckades faktiskt smita undan på påskdagen en stund och redigerade ganska raskt 20 sidor i manus nummer två. Den berättelsen utspelar sig delvis på den plats där vi tillbringade påsken, så det kändes både rätt och nödvändigt. Vi vandrade runt på de platser där min huvudkaraktär växer upp och lever sitt liv innan hon måste gå vidare. Berättelsen känns så levande när jag är där. Lite påskbonus för mig i år.


Idag hann jag bara redigera 10 sidor, men det är bättre än inget. Nu ska jag försöka hinna allt jag vill hinna i några dagar innan vi åker till Uppsala på dop. Min syster ska döpa sin yngsta teling och jag ska vara gudmor. Det känns fint. Det är en del att ordna med inför det, så jag kan bara hoppas att även orden kommer att få plats.

Idag handlar skrivtipset om att redigera. Redigera som du gör en tårta, fast baklänges.

16 kommentarer:

  1. Svar
    1. Det var en fantastisk helg! : ) Hoppas du har haft en skön påsk också.

      Radera
  2. Det är speciellt att vistas på samma plats som personerna i sitt manus. Ofta kommer jag på små detaljer när jag går på samma gator som jag beskrivit i manuset.
    Lycka till med redigeringen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du, jag kämpar vidare. Det är väldigt kul och man lever sig in i berättelsen på ett annat sätt när man befinner sig på plats.

      Radera
  3. En västkusthelg, å vad härligt!

    SvaraRadera
  4. ja, vad spännande att befinna sig på platsen för brottet, så att säga. :) Appropå din kommentar hos mig: har du redan planer på vad du ska skriva härnäst? och en annan fråga: vilken genre är de två manus du skrivit hittills?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt speciellt och man får en djupare känsla för berättelsen. Jag funderar på min nästa berättelse och har några alternativ men jag har inte bestämt mig ännu, det brukar komma som en överraskning när det är dags : ) Båda mina manus är romaner, deras underkategorier är jag däremot lite osäker på. : )

      Radera
  5. Skön helg! Tror på att man känner platsen man skriver om... miljön blir mer levande då.

    Dop, så mysigt! Du ska ha en bra vecka! KRAM Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en riktigt skön helg! Och det känns speciellt att vandra omkring där min berättelse utspelar sig.

      Dop är alltid speciella, det ska bli så mysigt.

      Ha en riktigt fin fortsatt vecka du också!

      Kramar!

      Radera
  6. Västkusten är enhärlig plats på jorden. Hoppas du får gjort det du vill med manuset innan resan. Ibland är det förvånansvärt svårt att få ihop tiden även om det kan tyckas finnas hur mycket tid som helst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Västkusten är en helt magisk plats. Jag hoppas också hinna med mitt manus, men än så länge ser det inte ljust ut. Fast det är ju bara en helg vi ska vara borta så var sak får ha sin tid. Men jag ger inte upp än utan kämpar envist vidare : )

      Radera
  7. Känner igen det där med att gå omkring på rätt plats, man får lukterna och ljuden väldigt konkret. Kul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en fantastisk känsla, berättelsen får verkligen liv på riktigt.

      Radera
  8. Vilken fin påsk du också har haft!
    Förstår att känslan måste bli en helt annan när man skriver om miljön där du befinner dig.

    Kramar
    Adela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var helt underbart, på västkusten samlar jag alltid kraft. Ja, det är som om berättelsen får liv när man vandrar omkring där den utspelar sig.
      Kramar!

      Radera