.

.

tisdag 29 oktober 2013

En positiv refusering

hur ska man se på en sådan egentligen?


"The rejection slip the motion picture studio Essanay Film Manufacturing Company (1907-1925) sent screenwriters whose submissions were found wanting. Essanay is best remembered today for its series of Charlie Chaplin films."

Inte en sådan dum idé egentligen. Det är ju verkligen den här lilla förklaringen till en refusering som vi som skickar in våra manus önskar oss.

Jag fick en ännu bättre refusering idag. Det var på manus nummer ett. De skriver så här:
"Utgivningsgruppen har läst och diskuterat ditt manus och du får mycket bra betyg men för närvarande passar den inte in i vår utgivning. Jag önskar dig lycka till och hoppas att se boken utgiven på annat förlag i framtiden. Fortsätta att skriva för du gör det riktigt bra och lycka till!"

Klart man gillar det här förlaget. Klart man blir glad, klart man känner sig stolt över att någon tycker att det man skriver är bra, att det fungerar. Samtidigt är det ännu en refusering. Trist som tusan! Men sådant är livet.


Är det något jag är så är det envis, är det något jag verkligen vill och tror på så ger jag aldrig upp.


Så jag jobbar vidare, nu med manus nummer två. Och det finns faktiskt ett magiskt svar på hemligheten om hur man lyckas. Passion, hårt arbete, bli riktigt bra på något, fokus, driv på, utmana dig själv, betjäna, gör något någon annan vill ha, bra idéer och fortsätt alltid kämpa. 



Så det är bara att stå på!

26 kommentarer:

  1. Med din uthållighet är det nog bara en tidsfråga innan du blir utgiven av ett förlag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste ju fortsätta hoppas. Förr eller senare, förr eller senare! Helst förr såklart! : )

      Radera
  2. Grattis till refuseringen - hur konstigt det än låter! Vad roligt att de tyckte att du skrev bra. Hurra! Fast jag vet att man till slut blir less på dem också - de positiva refuseringarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Man får ta till sig det positiva och jobba mer med det andra. Men till slut vill man ju ändå ha ett rungande ja! : )

      Radera
  3. Fina ord! Bara att fortsätta kämpa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ord jag tar med mig när jag fortsätter skriva. Och jag fortsätter kämpa. Alltid! :)

      Radera
  4. Nu är det nära. Vad härligt, Anneli.
    En positiv refusering är ändå ett erkännande:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, jag hoppas verkligen det! Det känns i alla fall bra med en positiv refusering och som att man verkligen är på rätt väg. :)

      Radera
  5. Vilken jättebra idé med refuseringsslip! Hoppas någon hoppar på och drar med sig andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det superbra! Lite så har jag tänkt när jag funderat över hur en refusering skulle kunna se ut. Och så fanns den redan i början av 1900-talet. Coolt! Hoppas att det kan vara ett tips för förlag även idag.

      Radera
  6. Nu är det nära. Jag känner det på mig, och håller tummarna för dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du! Åh, vad jag hoppas att du känner rätt!

      Radera
  7. Jag håller med de andra, ge inte upp nu för tusan, när du är så nära!!! Håller tummarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du! Nej, upp ger jag aldrig, det ligger inte för mig! : ) Jag hoppas att jag ska nå hela vägen fram snart.

      Radera
  8. Hurra för positiv refusering! Även om det är en refusering är det, som många redan sagt, nära nu. Snart händer det! Jag känner det också på mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hurra! Typ! : ) Jag hoppas av hela mitt hjärta att du känner rätt.

      Radera
  9. Kämpa på... Snart så!!

    Kämpakram!! Anna

    SvaraRadera
  10. Du är så nära nu! Bara fortsätt att kämpa!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas det och jag fortsätter kämpa! Alltid!
      Kram!

      Radera
  11. Om man nu nödvändigtvis måste få en refusering så är det en sådan man vill få! Du är så nära nu, snart snart snart är du där!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja - snart är du där ... Kanske att det behövs röras om lite till i grytan ... Men du ÄR nära nu :) Kram

      Radera
    2. Så är det ju! : ) Jag hoppas verkligen du har rätt!

      Radera
    3. Ebba: Åh vad jag hoppas att du har rätt!
      Kram!

      Radera