.

.

torsdag 29 april 2010

Svenska är svårt


Några exempel på underhållande skyltning........

Ingen parkering förbjuden
(Skylt på bensinmack i Uppsala)

Vi utför rost och plåtskador billigt
(Bilverkstad utanför Göteborg)

Stekt röd tunga
(På en restaurangs lunchmeny)

Seriösa priser
(I fönster till pizzeria i Visby)

Sjuk gymnastik
(Skylt i centrala Lund)

Jag är sjukdom, kommer morgon
(Hos frisör i Stockholm)

Vid köp av klockarmband - gratis påsättning
(Skylt på loppmarknad i Göteborg)

Jämna pengar underlättar växlingen
(Lapp i cafeterian på Högskolan i Halmstad)

Ät fisk - bli frisk
Affären stängd pga sjukdom
(Skylt på dörren till mindre affär i Gnesta)

Posten hämtas då och då, ibland något senare
(På brevlåda utanför hotellet i Kittelfjäll)

Frigående ägg
(Affisch i ett fönster till en mataffär i Göteborg)

Para er tre och tre i liftkön. Se upp så inga klädesplagg fastnar i liften
(Plakat vid skidliften i Sunne)

Morgondagen inställd pga bristande intresse
(Lapp i Medborgarhusets foajé i Stockholm)

Priserna gäller endast när gatuköket är öppet
(Gatukök i Uppsala)

Tomgångskörning förbjuden högst 1 minut
(Skylt vid lastkaj)

Idag rabatt på underkläder som avdrages i kassan
(Skylt i mindre klädesbutik)

Extra mört kött. Vi hänger själv i butiken.
(!)

7 kommentarer:

  1. Helt, helt underbart Anneli! Kramisar Kim

    SvaraRadera
  2. Vem har sagt att svenska är tråkigt :)

    Kramar till er!

    SvaraRadera
  3. Det BLIR ju så fel ibland!
    Min son får till det lite då och då, vi bor i Puerto Plata sedan 8 år, och jag är den enda han pratar svenska med. När det går undan då kommer det... om basket "ingen vill väl bara sitta på banken".... om världens underverk.."Mamma, visst har du gått på kinesiska väggen..."

    SvaraRadera
  4. Jisses så kul!
    Jag skrattade så jag fick ont i magen.
    Tack! Precis vad jag behövde...

    SvaraRadera
  5. Haha!! Vad sägs om den här då, från en restaurangmeny:
    "Skivad kalv lever med kul potatis"

    SvaraRadera
  6. Carina: Vad kul att du tittar in hos mig.
    Vad spännande att bo på en sådan annorlunda plats. Kan tänka mig att det blir svårt med svenskan för sonen. Kinesiska väggen var kul:)

    Malin: Det är verkligen skönt att få skratta lite ibland:)

    Jenny: Haha, den var kul:)

    Kramar till er!

    SvaraRadera