.

.

måndag 5 mars 2012

Livet



I dreamt I had an interview with God. "Come in," God said. "So, you would like to interview Me?"
"If you have the time," I said.
God smiled and said: "My time is eternity and is enough to do everything; what questions do you have in mind to ask me?"
"What surprises you most about mankind?"
God answered:
  • "That they get bored of being children, are in a rush to grow up, and then long to be children again.
  • That they lose their health to make money and then lose their money to restore their health.
  • That by thinking anxiously about the future, they forget the present, such that they live neither for the present nor the future.
  • That they live as if they will never die, and they die as if they had never lived…"
God’s hands took mine and we were silent for a while and then I asked…"As a parent, what are some of life’s lessons you want your children to learn?"
God replied with a smile:
  • "To learn that they cannot make anyone love them. What they can do is to let themselves be loved.
  • To learn that what is most valuable is not what they have in their lives, but who they have in their lives.
  • To learn that it is not good to compare themselves to others. All will be judged individually on their own merits, not as a group on a comparison basis!
  • To learn that a rich person is not the one who has the most, but is one who needs the least.
  • To learn that it only takes a few seconds to open profound wounds in persons we love, and that it takes many years to heal them.
  • To learn to forgive by practicing forgiveness.
  • To learn that there are persons that love them dearly, but simply do not know how to express or show their feelings.
  • To learn that money can buy everything but happiness.
  • To learn that two people can look at the same thing and see it totally differently.
  • To learn that a true friend is someone who knows everything about them…and likes them anyway.
  • To learn that it is not always enough that they be forgiven by others, but that they have to forgive themselves."
Oavsett om man tror på Gud eller inte så innehåller texten mycket som är tänkvärt och precis sådana tankar som finns hos mig just nu. Den handlar för mig om hur vi bäst tar tillvara på livet och tror på vår egen förmåga och kraft. Det finns inget som är viktigare än att leva i nuet och att hitta sin inre harmoni. Att ta tillvara på sin tid på bästa sätt och att alltid vara nära dem man älskar.

14 kommentarer:

  1. Ja det är ju så det är! :-)Det gäller att aldrig glömma det när man har allt jobb och alla måsten runt sig. Jag som råkat ut för en farlig sjukdom är väldigt medveten om det. Men innan tänkte jag inte alltid så.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lätt att glömma och jag behöver i alla fall bli påmind ibland :) Jag förstår att allt det där finns närmare dig eftersom du fått uppleva något så hemskt.
      Kram!

      Radera
  2. Så bra, så bra! Bästa jag sett på länge och så sant. Riktigt roligt att du lade ut den här långa och mycket tänkvärda intervjun på bloggen. Good there! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det tid för eftertanke så är det :) Jag är glad att du uppskattar den.

      Radera
  3. På måndagar slipper man leva i nuet. Det är lag på det! ;)

    Det var en mycket klok och vacker text. *kram*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad glad jag blir att man slipper tänka på sådant på just måndagar :)

      Visst är det en fin och tänkvärd text, som man kan ta till sig andra dagar än måndagar!
      Kram!

      Radera
  4. Jag tycker din sista mening säger allt. Den sammanfattar allt på ett mycket fint sätt och jag håller med.

    Varm kram!

    SvaraRadera
  5. Det är det enda som betyder något i slutänden. Kärlek och närhet. Jag hoppas att du får känna den oändligt mycket nu, trots allt annat.

    Många varma styrkekramar!

    SvaraRadera
  6. I vilket fall som helst så är - eftertanke - något värdefullt - hur man än tror för sin egen personliga del.

    Tack för de fina tankarna du delade med dig av:))

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod!
      Utan eftertanke så är det svårt att komma dit man vill och ska.
      Kramar!

      Radera
  7. Tänkvärt inlägg Anneli. För visst är det så att vi alla har så otroligt mycket att vara tacksamma för. Min smäll med den berömda väggen öppna mina ögon för hur jag inte hann med att njuta av allt det vackra runt omkring mig. Ständigt på väg framåt. Jag är så tacksam över att jag drog i handbromsen den där gången och hittade vägen fram till ett bättre sätt att leva. Här och nu.

    Idag har jag njutit av skrivflow här hemma. Tillsammans med fågelsång och en virvlande bäck. Jag kan verkligen inte klaga över min arbetsmiljö just nu. ;)

    Ta hand om dig och ha en fin vecka.

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så, att känna tacksamhet över allt det fantastiska man har känns viktigt att göra varje dag. Vad skönt att du lyckades ta dig igenom din svåra tid så att du kan leva i ett mer harmoniskt nu.

      Vad härligt det låter med skrivflow och vårtecken. Det låter som om du har det väldigt bra. :)

      Ha en riktigt härlig vecka du också!

      Kram!

      Radera
  8. Tycker det låter väldigt klokt! Jag läste en gång boken som heter "Samtal med Gud" av Neale Welsh, otroligt klok bok och man blir full av insikter.
    Jag skrev ett inlägg om det för någon vecka sedan.
    Ta hand om dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som en intressant bok som jag gärna skulle vilja läsa. Jag får läsa mer om den på din blogg.
      Ha en riktigt härlig vecka!

      Radera